Description
Claes leder seminariet där fokus ligger på systematiska litteraturstudier och dess innebörd i en utbildningsvetenskaplig, samhällsvetenskaplig och högskolepedagogisk kontext. Han visar också på skillnader i systematiska litteraturstudier i andra vetenskapliga discipliner såsom medicin och omvårdnadsvetenskap. Claes har själv genomfört en systematisk litteraturstudie som publicerats i två artiklar. Vid seminariet utgår han från dessa som exempel. Även litteraturstudier med utgångspunkt i Grant and Booth´s typologi om litteraturstudier behandlas.Period | 2022-May-06 |
---|---|
Held at | Library and Higher Education Development |
Keywords
- systematiska litteraturstudier
- systematic reviews
- systematic literature reviews
Documents & Links
Related content
-
Research output
-
Lära sig söka vetenskapliga texter: Grundlärarstudenters affektiva informationssökningsupplevelser i examensarbetet
Research output: Contribution to conference › Abstract › peer-review
-
Information-seeking behaviours of teacher students: A systematic review of qualitative methods literature
Research output: Contribution to journal › Review article › peer-review
-
Information-seeking behaviours of teacher students: A systematic review of quantitative methods literature
Research output: Contribution to journal › Review article › peer-review
-
Understanding information-seeking achievement emotions: exploring a cognitive appraisal theory framework
Research output: Contribution to conference › Paper › peer-review
-
Projects
-
Activities
-
Presentation of PhD project
Activity: Talk or presentation › Oral presentation