Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
I miljön Forskning relationell pedagogik (FoRP) bedrivs forskning om pedagogisk praktik och professionalism med utgångspunkt från relationella perspektiv. Forskningen handlar huvudsakligen om relationers - inte minst lärare-elev-relationens - betydelse för elevers och studenters lärande och utveckling. Centrala begrepp är relation, kommunikation och (lärar)professionalism. I brännpunkten står pedagogiska relationer som karakteriseras av kvaliteter som omsorg, utmaning och förtroende. I flera aktuella projekt undersöks lärares relationskompetens samt hur sådan kompetens kan utvecklas på lärarutbildning och i lärarfortbildning med stöd av olika slags metoder, till exempel videobaserad reflektion och avatarteknik. En rad medlemmar i miljön använder även mikroanalytiska angreppssätt för att fördjupa kunskaper om relationers betydelse i undervisning.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Sharon Ahlquist
- Faculty of Education - Senior Lecturer Enligsh
- Department of Primary Teacher Education - Merited teacher
- Learning in Language and Literature (LiLL)
- Research on relational pedagogy
Person: Researcher
-
Jonas Aspelin
- Faculty of Education - Professor Pedagogy
- Department of Special Education
- Research on relational pedagogy
Person: Researcher
-
Sören Augustinsson
- Faculty of Business - Associate Professor Work science
- Department of Work Science
- Governance Regulation Internationalization and Performance (GRIP)
- Research on relational pedagogy
Person: Researcher
-
Pedagogers relationskompetens och elever med NPS
Plantin Ewe, L. (PI) & Aspelin, J. (Researcher)
24-09-01 → 25-05-31
Project: Research
-
Implementeringen av Nationell bedömning i Matematik för elever som läser enligt Läroplanen för Anpassad Grundskola
Andersson, A.-L. (Researcher), Bagger, A. (Researcher) & Östlund, D. (Researcher)
24-08-26 → 27-08-26
Project: Research
-
Kvinnliga universitetsstudenter med ADHD
Plantin Ewe, L. (Researcher), Fjelkner Pihl, A. (Researcher), Gibbs, K. (PI), Nilfyr, K. (Researcher) & Maddock, L. (Researcher)
24-05-06 → 25-06-30
Project: Research
-
Interaktion, emotioner och relationer i en förskolekontext
Nilfyr, K., 2025, Samspel och relationer i pedagogisk praktik: Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. Aspelin, J. (ed.). 1 ed. Malmö: Gleerups Utbildning AB, Vol. 1. p. 51 - 67 16 p.Research output: Chapter in Book/Report › Chapter in book
-
Teaching strategies for enhancing learning outcomes in self-contained classrooms for students with intellectual disability
Östlund, D., Andersson, A.-L. & Klang, N., 2025-Jan-24.Research output: Contribution to conference › Poster › peer-review
-
Thriving Children’s Emotional Self-Regulation in Preschool: A Systematic Review Discussed from an Interactionist Perspective
Nilfyr, K. & Ewe, L., 2025-Feb, In: Education Sciences. 15, 2, 137.Research output: Contribution to journal › Review article › peer-review
Open AccessFile
Datasets
-
Tabellarisk sammanfattning av 58 pedagogiska utredningar från Sverige och Tyskland
Barow, T. (Creator) & Östlund, D. (Creator), Svensk nationell datatjänst (SND), 2019-Nov-27
DOI: 10.5878/3n2k-fm21
Dataset
-
Digitala textkompetenser och inkludering: Mellanstadielärares val
Blomberg Kjellström, K. (Speaker)
2025-Feb-19Activity: Talk or presentation › Oral presentation
-
Teachlive: Lägesrapport från Högskolan Kristianstad
Östlund, D. (Speaker), Lindberg, S. (Speaker) & Hjelm, E. (Speaker)
2025-Feb-11Activity: Talk or presentation › Oral presentation
-
Scandinavian Journal of Educational Research (Journal)
Östlund, D. (Reviewer)
2025-Jan-10 → 2025-Jan-31Activity: Publication peer-review and editorial work › Publication Peer-review
Press/Media
-
Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
24-10-08
1 Media contribution
Press/Media: Newspaper
-
Forskarna: Lärare behöver utveckla förmågan att förstå npf
Plantin Ewe, L. & Petersson-Bloom, L.
23-04-01
1 Media contribution
Press/Media: Newspaper
-
Student theses
-
Berättande genom spelfilm och skönlitteratur i svenskundervisningen: En studie i högstadieelevers meningsskapande utifrån Selma Lagerlöfs roman Kejsarn av Portugallien och dess filmadaption
Lindvall, F. (Author), Dahl, C. (Supervisor) & Smedberg Bondesson, A. (Examiner), 2021-DecStudent thesis: Professional degree, Advanced level
File -
Motivation till läsning av skönlitteratur: Legitimerade svensklärares erfarenheter årskurs 1-3
Hansson, I. (Author) & Johansson, A. (Author), Dahl, C. (Supervisor) & Smedberg Bondesson, A. (Examiner), 2021-DecStudent thesis: Professional degree, Advanced level
File -
Professionell utveckling genom specialpedagogisk handledning?: En enkätundersökning av faktorer som styr specialpedagogens uppdrag handledning
Andersson, C. (Author) & Stark, G. (Author), Byström, A. (Supervisor) & Sjunnesson, H. (Examiner), 2014-JunStudent thesis: Professional degree, Advanced level
File