Research on relational pedagogy

Organisation profile

Organisation profile

I miljön Forskning relationell pedagogik (FoRP) bedrivs forskning om pedagogisk praktik och professionalism med utgångspunkt från relationella perspektiv. Forskningen handlar huvudsakligen om relationers - inte minst lärare-elev-relationens - betydelse för elevers och studenters lärande och utveckling. Centrala begrepp är relation, kommunikation och (lärar)professionalism. I brännpunkten står pedagogiska relationer som karakteriseras av kvaliteter som omsorg, utmaning och förtroende. I flera aktuella projekt undersöks lärares relationskompetens samt hur sådan kompetens kan utvecklas på lärarutbildning och i lärarfortbildning med stöd av olika slags metoder, till exempel videobaserad reflektion och avatarteknik. En rad medlemmar i miljön använder även mikroanalytiska angreppssätt för att fördjupa kunskaper om relationers betydelse i undervisning. 

Fingerprint

Dive into the research topics where Research on relational pedagogy is active. These topic labels come from the works of this organisation's members. Together they form a unique fingerprint.

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or