Projects per year
Personal profile
Research
Mitt grundläggande forskningsintresse rör sig kring klassrummet och vad som händer i klassrummet. Jag disputerade 2014 med av handlingen “Project work, independence and critical thinking” där jag under en tre årsperiod studerade hur ett gymnasieprogram arbetade med den dåvarande projektarbetskursen. Mina ingångar till analysen var en kombination av mikroteorier baserade på Goffman med makro teorier om risksamhälle.
Intresset för eget arbete och projektarbetet har sedan följts upp i ett forskningsprojekt kring gymnasiearbetet som ersatte det tidigare projektarbetet i och med LGY11. Projektet påbörjades 2017 och håller just nu på att avslutas och ett antal artiklar är antingen submittade eller i slutfasen av skrivandet. I projektet har vi anlagt ett interaktionistisk perspektiv och arbetat med topikanalys som metod.
Ett annat forskningsområde som jag arbetar inom rör fusk och akademiskt skrivande. Här har jag och kollegor arbetat med fokusgrupper med lärare vid olika program på högskolan för att studera hur diskursen om fusk och otillåtet samarbete konstrueras.
Ett tredje intresseområde, som starkt hakar i min grundläggande ingång rör relationell pedagogik. Jag har under 2019- 2021 deltagit i ett projekt som har kopplat samman videoanalys och relationell pedagogik i ett antal studier. Detta projekt förs inom forskarmiljön Forskning relationell pedagogik (FoRP) som leds av professor Jonas Aspelin här på Högskolan Kristianstad.
För närvarande leder jag också ett projekt som skall undersöka högskolelärares erfarenheter av digitala examinationer under pandemin. Detta är ett projekt som har fått lokala kvalitetsmedel av Högskolan Kristianstad.
Jag är ledare för forskningsgruppen AiS (Arbete i skolan) som är en del av forskningsmiljön FoRP och är även medlem i högskolans valberedning.
Teaching
Expertise related to UN Sustainable Development Goals
In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This person’s work contributes towards the following SDG(s):
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Projects
- 1 Finished
-
Akakomp- grundlärarstudenters akademiska kompetenser
Magnusson, P. (PI), Eklöf, A. (PI) & Kronkvist, Å. (PI)
23-08-01 → 24-06-30
Project: Högskolepedgogiska utvecklingsprojket
-
Högskolepedagogisk debatt: Rättssäker examination och artificiell intelligens
Landgren, J. (Editor), Eklöf, A. (Editor) & Nilsson, L.-E. (Editor), 2024-Apr-04, Kristianstad: Kristianstad University Press. 94 p. (Högskolepedagogisk debatt; vol. 2024, no. 1)Research output: Book/Report › Anthology
Open AccessFile647 Downloads (Pure) -
Introduktion till temat rättssäker examination och artificiell intelligens
Eklöf, A. & Nilsson, L.-E., 2024-Apr, Högskolepedagogisk debatt, 2024, 1, p. 7-10 4 p.Research output: Contribution to specialist publication › Article
Open AccessFile21 Downloads (Pure) -
MRA och pedagogisk praktik
Östlund, D., Segerby, C., Persson, C., Nilfyr, K., Lindberg, S., Ewe, L. P., Eklöf, A., Droppe, A. & Aspelin, J., 2024-Dec-01, Samspel och relationer i pedagogisk praktik : Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. Aspelin, J. (ed.). 1:2 ed. Gleerups Utbildning AB, p. 155 163 p.Research output: Chapter in Book/Report › Chapter in book
-
Om relationen rättssäker examination och artificiell intelligens: reflektion kring påträngande dilemman
Eklöf, A. & Nilsson, L.-E., 2024-Apr, Högskolepedagogisk debatt, 2024, 1, p. 31-49 19 p.Research output: Contribution to specialist publication › Article
Open AccessFile160 Downloads (Pure) -
Samspel i ett gymnasieklassrum
Eklöf, A. & Persson, C., 2024, Samspel och relationer i pedagogisk praktik: mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. Aspelin, J. (ed.). Gleerups Utbildning AB, p. 85-102 18 p.Research output: Chapter in Book/Report › Chapter in book