Projects per year
Personal profile
Research
Jag undervisar i matematik och fysik och går forskarutbildning i pedagogik vid Malmö högskola. Mitt forskningsarbete ingår i MNA-institutionens forskningsområde Matematikämnets och de naturvetenskapliga ämnenas didaktik lett av professor Gustav Helldén som också är min handledare. Preliminär titel på mitt arbete är "Elever lär naturvetenskap - användning och utveckling av nya ord och tidiga erfarenheter". Arbetet är en longitudinell studie där jag följer 20 elever från 7 till 15 års ålder då de resonerar om tre olika fenomen som berör materia och dess transformationer.
My thesis is a longitudinal study where students from age 7 to 15 are followed when reasoning about matter and transformations of matter in three different contexts. My supervisor is Professor Gustav Helldén and my project is part of the research in the Learning in Science and Mathematics (LISMA) group within the Department of Mathematics and Natural Sciences (MNA) at Kristianstad University.
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Projects
- 1 Active
-
Preschool science with a starting point in everyday situations: preschool teachers’ reasoning
Hansson, L. & Löfgren, L., 2017.Research output: Contribution to conference › Oral presentation
-
Naturvetenskap i förskolan genom att "fånga tillfället": en problematiserande diskussion
Hansson, L. & Löfgren, L., 2016, Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv: kreativa lärandeprocesser. Thulin, S. (ed.). Malmö: Gleerups Utbildning AB, p. 153-168 15 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter in book
-
Att utgå från frågor och situationer i förskolans vardag: vilket naturvetenskapligt innehåll kan det leda till?
Hansson, L., Löfgren, L. & Pendrill, A-M., 2014, In: NorDiNaNordic Studies in Science Education. 10, 1, p. 77-89 12 p.Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
Open AccessFile13 Downloads (Pure) -
Det hjälper inte lärarutbildningen
Löfgren, L. & Lindborg, A., 2014, Kristianstadsbladet, 24/9, p. B3.Research output: Contribution to specialist publication › Article
-
Naturvetenskap med utgångspunkt i vardagliga situationer: hur förskollärare resonerar kring olika situationers lämplighet
Hansson, L., Löfgren, L. & Pendrill, A-M., 2014.Research output: Contribution to conference › Oral presentation