Förhandlat, fördelat eller förutsatt? Om medförfattarskapets villkor i forskarutbildningen

Project Details

Description

Syftet med projektet är att genom intervjuer med 10 handledare och 10 doktorander undersöka hur samförfattarskap mellan doktorand och handledare formas och förhandlas inom ramen för artikelbaserade avhandlingar. Fokus ligger på att belysa de pedagogiska, meriteringsmässiga och maktrelaterade dimensionerna av författarskap, samt hur dessa påverkas av akademiska normer, handledarrelationer och institutionella strukturer.
Genom att utforska hur beroendeförhållanden, akademisk hierarki och meritkrav påverkar beslut om författarskap, tillför projektet viktig kunskap om forskningsetik, akademisk integritet och upplevd rättvisa. Det finns ett behov av att synliggöra dessa dimensioner i ett landskap där akademisk produktion är grunden för vidare meritering och samtidigt betonar krav på att visa individuell förmåga som kollegialt samarbete. Genom att studera samförfattande som en pedagogisk praktik lyfter projektet fram hur skrivprocesser och publiceringsarbete också är en del av doktorandens lärande och utveckling.
Short titleFörhandlat, fördelat eller förutsatt?
StatusActive
Effective start/end date25-11-03 → …