Project Details
Short Description
Projektet är det sista året på ett treårigt projekt där det tredje året fokuserar på att skapa en kursöverskridande skrivmodul i Canvas för att stärka studenternas akademiska skrivande. Responsgrupper inför examensarbetet testas som stöd i skrivprocessen och kan införas tidigare i utbildningen vid goda resultat. Fokusgrupper med lärare och studenter används för utvärdering.
Projektet visar vikten av kollegial samverkan för att ge studenter en enhetlig förståelse av akademiskt skrivande. En gemensam skrivmodul kan underlätta både studenters och lärares arbete, stärka akademisk litteracitet och förbättra undervisningen.
Projektet visar vikten av kollegial samverkan för att ge studenter en enhetlig förståelse av akademiskt skrivande. En gemensam skrivmodul kan underlätta både studenters och lärares arbete, stärka akademisk litteracitet och förbättra undervisningen.
Description
Projektet syftar till att säkerställa en kollegialt framtagen enhetlig kravställan för akademiskt skrivande och stärka studenternas skrivkompetens inför examensarbetet.
Det tredje och sista innefattar utveckling av en gemensam skrivmodul för lärare och studenter med stöd av tidigare framtagna dokument. Skapande av responsgrupper för examensstudenter, aktiva från höstterminens slut till vårterminen och slutligen samtal i fokusgrupper med lärare och studenter för att utvärdera och diskutera skrivutvecklingen under Gastronomiprogrammet.
Det tredje och sista innefattar utveckling av en gemensam skrivmodul för lärare och studenter med stöd av tidigare framtagna dokument. Skapande av responsgrupper för examensstudenter, aktiva från höstterminens slut till vårterminen och slutligen samtal i fokusgrupper med lärare och studenter för att utvärdera och diskutera skrivutvecklingen under Gastronomiprogrammet.
Key findings
Studenter på gastronomiprogrammet skriver akademiska texter inom både samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen, vilket kräver förståelse för olika skrivkulturer. För att stärka studenternas skrivprocess inför examensarbetet har de följts upp i responsgrupper där responsen bygger på tidigare framtagen respons och bedömningsmall. Kollegialt samarbete över ämnesgränser kan hjälpa studenter att bli mer medvetna om akademiska krav samt stärka lärarnas undervisningspraxis. Arbetet under de tre åren har tydliggjort att akademiskt skrivande inte bör ses som en isolerad uppgift utan som en programgemensam angelägenhet. En gemensam skrivmodul kan ge både studenter och lärare tillgång till enhetliga instruktioner och metoder, vilket kan underlätta utvecklingen av studenternas akademiska litteracitet och främja en kollegialt delad undervisningspraxis.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 24-08-20 → 25-06-14 |