Är det ditt slutgiltliga bud? temporala effekter på pris i internetauktioner

Martin Svensson, Stefan Hellmer, Ian Robson

    Research output: Contribution to journalArticle

    23 Downloads (Pure)

    Abstract

    Internetbaserade auktioner har letat sig in i ”folkhemmet”. Auktionerna har också blivit ett forum för rationellt såväl som emotionellt drivna köpbeslut. I denna studie analyseras huruvida auktionstiden (119 auktioner; 58 presentkort och 61 konsertbiljetter) är en prispåverkande faktor. Auktionerna visade en relativ värdestegring (slutbudet dividerat med det begärda priset) när tidsra­men för auktionen krympte. Samtidigt fanns det inte någon signifikant skill­nad mellan antalet bud i långa respektive korta auktioner som kunde förklara värdestegringen. Resultaten diskuteras mot en bakgrund av hur tid bidrar till, alternativt, motverkar ekonomisk rationalitet.

    Original languageSwedish
    Pages (from-to)5-15
    Number of pages10
    JournalEkonomisk debatt
    Volume38
    Issue number7
    Publication statusPublished - 2010

    Swedish Standard Keywords

    • Economics (50201)

    Cite this