Abstract
Kapitlet undersöker hur adoptioner påverkar flickors och familjemedlemmars liv utifrån L. M. Montgomerys klassiska flickbok om Anne, där adoption skildras i positiva termer och även kan kopplas till huvudpersonens självständighet och frigjordhet. Diskussionen av Anne på Grönkulla utgår från att ett critical literacy-perspektiv kan öppna en kanonisk text och göra den relevant för dagens klassrum. Frågor kring vems perspektiv som inte syns eller hörs i texten och vilka kulturella värden som texten förmedlar kan på ett produktivt sätt kopplas ihop med frågor om adoption för att analysera vilka implicita normer texten uttrycker kring exempelvis familjebildning
och den samtida synen på flickor. Genom att sätta Montgomerys text i dialog med en nutida berättelse, Robin Benways Far from the Tree (2017), tydliggörs hur synen på dessa ämnen förändrats – eller inte – över tid.
och den samtida synen på flickor. Genom att sätta Montgomerys text i dialog med en nutida berättelse, Robin Benways Far from the Tree (2017), tydliggörs hur synen på dessa ämnen förändrats – eller inte – över tid.
Original language | Swedish |
---|---|
Title of host publication | Flickboken och flickors läsning |
Subtitle of host publication | Flickskapande nu och då |
Editors | Helene Ehriander, Corina Löwe |
Place of Publication | Göteborg & Stockholm |
Publisher | Makadam Förlag |
Pages | 133-154 |
Number of pages | 22 |
Edition | 164 |
ISBN (Print) | 9789170614255 |
Publication status | Published - 2022 |
Publication series
Name | Skrifter utgivna av barnboksinstitutet |
---|---|
Publisher | Makadam Förlag |
Number | 164 |
ISSN (Print) | 0347-5487 |
Swedish Standard Keywords
- Languages and Literature (602)