Andragradsekvation som lärandeobjekt: det innehåll som eleverna får ta del av och dess betydelse för elevernas lärande

Constanta Olteanu

Research output: Chapter in Book/ReportChapter in book

6 Downloads (Pure)

Abstract

I denna artikel presenteras hur lärare behandlar undervisningsinnehållet då de undervisar om andragradsekvationen. Dessutom presenteras kommunikationens roll i undervisningen och på vilket sätt kommunikationseffektiviteten öppnar olika möjligheter att tolka och refl ektera över lösningen av en andragradsekvation för eleverna. Resultaten visar att lärarens sätt att erbjuda olika dimensioner av lärandeobjektet refl ekteras i hur elevernas lärande utvecklats. 

Original languageSwedish
Title of host publicationForskningsarbete pågår
Subtitle of host publicationNationella forskarskolan i pedagogiskt arbete (NaPA)
EditorsErixon , Per-Olof
Place of PublicationUmeå
PublisherUmeå universitet
Pages21-33
Number of pages12
ISBN (Print)91-7305-900-5
Publication statusPublished - 2005
Externally publishedYes

Swedish Standard Keywords

  • Pedagogy (50301)

Cite this