Barns uppfattningar av materia - hur kan vatten förflytta sig?

    Research output: Contribution to conferencePaper

    Abstract

    Vad händer i ett glas med vatten när man lägger en glasskiva ovanpå glaset? Vad är det som sitter på insidan av glasskivan och hur har det kunnat bli så? I en longitudinell studie där vi intervjuat barn varje år, från 7 till 11 års ålder, har vi följt hur deras föreställningar och förklaringar av ovanstående fenomen förändras. De flesta vet eller förmodar redan som 7-åringar att det är vatten, i form av små droppar, på glasskivan. De flesta förklaringarna innehåller en vattenrörelse från vattnet i glaset till vattendroppar på glasskivan. Vilka uppfattningar av denna vattenrörelse ger barnen uttryck för? För många barn är värme en betydelsefull faktor för att vattnet ska kunna flytta sig. I flera fall är det det slutna systemet som möjliggör att värme bildas. Andra barn har uppfattningar som bygger på att vattnet övergår i små droppar, små bubblor eller molekyler och att det är litenheten hos dessa partiklar som möjliggör förflyttningen. Barnens egna erfarenheter spelar stor roll för deras förklaringar. De uppfattningar som barnen i denna studie ger uttryck för jämförs med uppfattningar man funnit i andra undersökningar av liknande fenomen.

    Original languageSwedish
    Publication statusPublished - 2002
    EventDet sjunde nordiska forskarsymposiet om lärande och undervisning i naturvetenskap, juni 2002, Kristiansand, Norge -
    Duration: 1980-Jan-01 → …

    Conference

    ConferenceDet sjunde nordiska forskarsymposiet om lärande och undervisning i naturvetenskap, juni 2002, Kristiansand, Norge
    Period80-01-01 → …

    Swedish Standard Keywords

    • Didactics (50302)

    Cite this