Abstract
I detta kapitel lyfter vi två problematiska sidor av dagens målrelateradebetygssystem, som kan ha negativa och långtgående konsekvenser för ett stort antal elever, men även för samhället i stort. Dessa sidor av betygssystemet handlar dels om betygens likvärdighet och urvalsfunktion, dels om betygsskalan och betygssteget F (dvs. betyget för icke godkänt resultat). Ett utbildningssystem med höga krav på behörighet (betyg) och som dessutom har ett icke godkänt betygssteg (F), riskerar att leda till att elever stängs ute från vidare utbildning såsom gymnasieskolan – trots att denna i dag är informellt obligatorisk och nödvändig för att komma vidare inom utbildningssystemet eller för att få arbete. Frågan är när i utbildningssystemet en formell urvalsfunktion behövs och vilka möjligheter till fortsatt utbildning vi erbjuder elever som får icke godkända betyg.
Original language | Swedish |
---|---|
Title of host publication | Perspektiv på skolans problem |
Subtitle of host publication | vad säger forskningen? |
Editors | A. Fejes, M. Dahlstedt |
Place of Publication | Malmö |
Publisher | Studentlitteratur AB |
Pages | 381-392 |
Number of pages | 11 |
ISBN (Print) | 9789144133898 |
Publication status | Published - 2020 |
Swedish Standard Keywords
- Pedagogy (50301)