CSR eller idrottens samhällsansvar: för såväl stora som mindre organisationer

H. Thomas R. Persson

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter in book

Abstract

CSR eller idrottens sociala ansvar är en beskrivning av hur en idrottsorganisation förväntas ta höjd för sin påverkan på samhälle och miljö genom att integrera sociala, miljömässiga och finansiella åtagande, utöver juridiska skyldigheter, framtagna i dialog med sina intressenter, i sin dagliga verksamhet på frivillig basis. Även om det är frivilligt för idrottsorganisationer att arbeta utifrån ett (C)SR-perspektiv framstår det dock alltmer som intressenterna förväntar sig just detta. Detta kapitel diskuterar och presenterar praktiska förhållningssätt och lösningar såsom arbete med TBL, VMOSA-CSR och CSR-snurran.

Original languageSwedish
Title of host publicationSport management, del 2
Subtitle of host publicationstyrning och samhällsengagemang inom svensk idrott
EditorsÅsa Bäckström, Karin Book, Bo Carlsson
Place of PublicationStockholm
PublisherSISU Idrottsböcker
Pages164-188
Number of pages24
Edition1
ISBN (Print)978-91-7727-052-2
Publication statusPublished - 2019

Publication series

NameSport Management
Number2

Swedish Standard Keywords

  • Social Sciences Interdisciplinary (50901)

Keywords

  • csr
  • csr-peg
  • social responsibility
  • sport clubs
  • vmosa

Cite this