Abstract
Bakgrund: Undervisningen i den anpassade grund och gymnasieskolan kännetecknas av ett mångfacetterat kunskapsuppdrag. Det har skett stora förändringar under flera decennier i synen på den kunskap som elever med intellektuell funktionsnedsättning behöver. Den komplexitet som finns i den anpassade skolans kunskapsuppdrag föranleder större behov av kompetensutveckling för personal som arbetar i dessa skolformer.
Syfte och frågeställningar: Syftet med projektet är att bidra med kunskap om hur undervisning för elever mottagna i anpassad grund- och gymnasieskola kan utvecklas/utformas i ett dialektiskt förhållande till lokala förutsättningar för att öka elevernas förutsättningar att nå skolformernas.
Metod: Inom ramen för projektet deltar 170 lärare i forsknings- och utvecklingsinsats. Som en del av insatsen formulerar lärare egna frågeställningar kring deras undervisning i syfte att främja deras elevers lärande, delaktighet och utveckling. Studien bygger på lärares dokumentation av deras utvecklingsprocess med utgångspunkt i de didaktiska situationer som lärare iscensätter samt deras reflektion över dessa situationer i det pedagogiska mötet med deras elever. Lärares dokumentation analyseras utifrån teorier och didaktik och modellen för den didaktiska triangeln med sina tre komponenter elev, lärare och innehåll/undervisningsstoff som alltid förkommer i undervisning.
Resultat: Preliminära resultat visar att lärare att lärare i sin professionsutveckling tilldelar stor vikt till att främja sociala relationer och kommunikation, att uppmuntra elevers självständighet och delaktighet och att underlätta för deras elever i att göra självständiga val, att främja elevers språkutveckling. Studien identifierar också den komplexitet som föreligger i relationen mellan de didaktiska situationer som iscensätts och det som sker i det pedagogiska mötet med eleverna i olika skolkontexter.
Diskussion: Resultat diskuteras i relation till det mångfacetterade kunskapsuppdrag som kännetecknar utbildning i anpassad skola. Dessutom problematiseras komplexitet i lärares didaktiska val i relation till centrala didaktiska frågor.
Syfte och frågeställningar: Syftet med projektet är att bidra med kunskap om hur undervisning för elever mottagna i anpassad grund- och gymnasieskola kan utvecklas/utformas i ett dialektiskt förhållande till lokala förutsättningar för att öka elevernas förutsättningar att nå skolformernas.
Metod: Inom ramen för projektet deltar 170 lärare i forsknings- och utvecklingsinsats. Som en del av insatsen formulerar lärare egna frågeställningar kring deras undervisning i syfte att främja deras elevers lärande, delaktighet och utveckling. Studien bygger på lärares dokumentation av deras utvecklingsprocess med utgångspunkt i de didaktiska situationer som lärare iscensätter samt deras reflektion över dessa situationer i det pedagogiska mötet med deras elever. Lärares dokumentation analyseras utifrån teorier och didaktik och modellen för den didaktiska triangeln med sina tre komponenter elev, lärare och innehåll/undervisningsstoff som alltid förkommer i undervisning.
Resultat: Preliminära resultat visar att lärare att lärare i sin professionsutveckling tilldelar stor vikt till att främja sociala relationer och kommunikation, att uppmuntra elevers självständighet och delaktighet och att underlätta för deras elever i att göra självständiga val, att främja elevers språkutveckling. Studien identifierar också den komplexitet som föreligger i relationen mellan de didaktiska situationer som iscensätts och det som sker i det pedagogiska mötet med eleverna i olika skolkontexter.
Diskussion: Resultat diskuteras i relation till det mångfacetterade kunskapsuppdrag som kännetecknar utbildning i anpassad skola. Dessutom problematiseras komplexitet i lärares didaktiska val i relation till centrala didaktiska frågor.
Original language | Swedish |
---|---|
Publication status | Published - 2024-Oct-02 |
Event | Ett liv som andra i gemenskap med andra - Örebro universitet, Örebro Duration: 2024-Oct-03 → 2024-Oct-04 Conference number: 1 https://www.oru.se/globalassets/oru-sv/institutioner/jps/socialt-arbete/konferens-ett-liv-som-andra-aug-2024/program-och-schema-presentationer.pdf |
Conference
Conference | Ett liv som andra i gemenskap med andra |
---|---|
City | Örebro |
Period | 24-10-03 → 24-10-04 |
Internet address |
Swedish Standard Keywords
- Educational Sciences (503)