Elevassistenter i särskolan: mellan elever och speciallärare

Thomas Barow, Kajsa Dahlberg, Anette Johansson, Daniel Östlund

Research output: Contribution to conferenceOral presentation

Abstract

Den presenterade studien tar upp elevassistenters roll och uppgift i särskolan. Det empiriska materialet består av en enkätstudie med 60 elevassistenter och halvstrukturerade intervjuer mer fyra speciallärare och fem elevassistenter. Resultaten diskuteras baserande på ”street-level bureaucracy”-ansatsen och fokuserar på elevassisternas intermediära roll mellan speciallärare och elev i grundsärskolan. Elevassistenterna upplever avsaknad av stöd i sin professionella utveckling. Baserande på bristande resurser och omfattande uppgifter har de begränsade möjligheter i att kooperera med specialläraren gällande undervisningens planering, genomförande och evaluering. Komplexiteten att inneha både en undervisande och en omsorgsorienterad roll i klassrum diskuteras, särskilt med hänsyn till elevers välmående och relationer till andra elever.
Original languageSwedish
Publication statusPublished - 2021-Nov-03
EventForskning pågår 2021 - Göteborgs universitet - Göteborgs universitet, Göteborg, Sweden
Duration: 2021-Nov-032021-Nov-03
https://lartorget.goteborg.se/event/fortbildningskonferens-forskning-pagar-2021/

Conference

ConferenceForskning pågår 2021 - Göteborgs universitet
Country/TerritorySweden
CityGöteborg
Period21-11-0321-11-03
Internet address

Swedish Standard Keywords

  • Educational Sciences (503)

Cite this