En rörelse mellan aning och insikt om framtiden: högskolepedagogik som stimulerar intuition och lärande om det preliminära

Elisabet Malmström

    Research output: Chapter in Book/ReportChapter in book

    Abstract

    Denna artikel belyser teoretiskt den intuitiva processen i studerandes sökande efter kunskap, på en kurs i deras utbildning. Utgångspunkten är intervjuer med sex blivande psykologer. Syftet är att nå ökad förståelse för hur de studerande förändrar och fördjupar sina kunskaper mot kursmål inom psykologyrket. Min slutsats av intervjuerna är att genom att genomföra underrvisningen med handlingsutrymme för studerandes självstyrning kan även utrymme för intuition och lärande om det preliminära stimuleras. Kanske pedagoger, forskare och didaktiker mer skulle syssla med en form av högskolepedagogik som ger detta utrymme?

    Original languageSwedish
    Title of host publicationPedagogik för intuition
    Subtitle of host publicationrapporter från ett didaktiskt utvecklingsprojekt vid Lunds universitet
    Place of PublicationLund
    PublisherUniversitetspedagogiskt centrum
    Pages41-79
    Number of pages38
    ISBN (Print)91-972725-7-4
    Publication statusPublished - 2001

    Swedish Standard Keywords

    • Pedagogy (50301)

    Cite this