Projects per year
Abstract
I denna studie beskrivs skolsköterskors erfarenheter av att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Studien belyser skolsköterskors betydelse för att identifiera särskilda behov hos elever med NPF vilket kan främja en hälsosam inlärningsmiljö för alla elever.
Studien genomfördes i södra Sverige i form av fokusgruppsintervjuer med skolsköterskor. Tre teman identifierades: att hjälpa elever med NPF att tolka sinnesintryck, att upptäcka tidiga tecken på ångest eller andra besvär bland elever med NPF, och att använda ett inkluderande förhållningssätt i sina hälsopedagogiska insatser.
Original language | Swedish |
---|---|
Specialist publication | Specialpedagogiska skolmyndigheten |
Publication status | Published - 2021 |
Swedish Standard Keywords
- Medical and Health Sciences (3)
Projects
- 1 Active
-
Stress, smärta och läkemedelsanvändning hos ungdomar
Garmy, P. (PI), Einberg, E.-L. (Researcher), Garnow, T. (Doctoral student), Edberg Matei, E. (Doctoral student) & Niinimaa, M. (Doctoral student)
18-10-22 → …
Project: Research