Abstract
Att lära sig astronomi, eller naturvetenskap över lag, involverar så mycket och kan liknas vid att lära sig ett nytt språk. Eleven måste lära sig detta språk och det innefattar, förutom skrivet och talat fackspråk, en mängd mer eller mindre begripliga sk representationerna, aktiviteter och verktyg. Det är därför en grannlaga uppgift att lära sig naturvetenskap och eleverna behöver hjälp med att lära sig naturvetenskapens språk. Det sker i allmänhet samtidigt som de lär sig ämnet, men jag kommer att prata om att det krävs träning av vissa speciella färdigheter för att underlätta denna process. Detta involverar disciplinärt urskiljande samt multidimensionellt tänkande. Jag kommer att beskriva ett teoretiskt ramverk, med praktiska exempel från astronomins värld, på hur detta kan ske.
Original language | Swedish |
---|---|
Publication status | Published - 2017 |
Event | NO-biennalen 2017 - Duration: 1980-Jan-01 → … |
Conference
Conference | NO-biennalen 2017 |
---|---|
Period | 80-01-01 → … |
Swedish Standard Keywords
- Didactics (50302)
- Astronomy, Astrophysics and Cosmology (10305)