Abstract
Vid en högskola med lärarutbildning väcks frågor kring varför ännu en reform ska genomföras. Varför fanns det inga möjligheter att råda bot på bristerna i den befintliga utbildningen så att den uppfyller kraven? Andra röster menar att det är bra med en genomgripande reform så att lärarutbildningen kan förnyas från grunden. Samhället förändras och det vore befängt att tro att lärarutbildningen skulle bestå över tid. Och vad menas med hållbar i ett sådant perspektiv? Är det ens önskvärt eller möjligt med en hållbar lärarutbildning? Det beror på vad vi lägger i ordet hållbar. Den grundläggande innebörden i "hållbar" i diskussionen i samhället idag handlar om hänsyn till ändliga resurser. På en arbetsplats innebär ett hållbart arbetssystem att mänskliga resurser inte förbrukas, utan återskapas. Skolan som en hållbar arbetsplats för lärare och andra pedagoger förutsätter en balans mellan lärares resurser och arbetets krav, mellan lärarens fysiska och känslomässiga behov och lärararbetets möjligheter. Målet är hållbara lärare i en hållbar skola där arbetet är en källa till kreativitet och glädje, där lärares intellektuella och kreativa resurser kontinuerligt återskpas.
Original language | Swedish |
---|---|
Title of host publication | Skolan och läraruppdraget |
Subtitle of host publication | att bli och vara lärare |
Editors | Mona Holmqvist |
Place of Publication | Lund |
Publisher | Studentlitteratur |
Pages | 287-300 |
Number of pages | 13 |
ISBN (Print) | 978-91-44-05948-8 |
Publication status | Published - 2011 |
Swedish Standard Keywords
- Pedagogical Work (50304)