Hur kan lärare utveckla ett livslångt lärande?

Mona Holmqvist, Jan Nilsson

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter in book

    Abstract

    När vi tog på oss uppgiften att författa detta kapitel, vilket vi gjorde med glädje, började vi genast att fundera över kapitelrubrikens motsats, dvs. kan lärare undvika att utveckla ett livslångt lärande? Tanken på att lärare inte skulle utveckla ett livslångt lärande var för oss båda väldigt främmande, eftersom vi anser att lärares professionella objekt är just lärande. För utomstående framstår kanske rubrikens fråga som berättigad, med tanke på att det i det massmediala bruset finns farhågor om att skolan inte utvecklas i takt med samhället eller att det är svårt att förändra skolan, som ofta framställs som om den lever kvar i gamla mönster och vägrar förnya sig. Det finns dock ett undantag där man tycks vara enig om att skolan förändrats, och det är i så fall att lärarna i skolan inte längre har någon automatisk auktoritet (SOU1997:121; SOU1999:23).

    Original languageSwedish
    Title of host publicationLärande hela livet
    Subtitle of host publicationen antologi om lärandets betydelse för utveckling i arbetsliv och samhälle
    EditorsLindelöf , Jan
    Place of PublicationLund
    PublisherStudentlitteratur
    Pages39-55
    Number of pages16
    ISBN (Print)91-44-04430-5
    Publication statusPublished - 2005

    Swedish Standard Keywords

    • Pedagogical Work (50304)

    Cite this