Under våren har Sveriges universitets-och högskoleförbund (SUHF) publicerat ”Rekommendationer för högskolepedagogisk utveckling” (2023). Dessa rekommendationer, med målet att främja ett lokalt systematiskt arbete med högskolepedagogisk utveckling, manar till såväl eftertanke som framåtperspektiv. Var befinner sig det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet vid HKR i relation till rekommendationerna? Vem leder och ansvarar för detta arbete? I egenskap av Högskolepedagogiska utvecklare vid avdelningen för bibliotek och högskolepedagogik (BHP) passar vi på att, utifrån vår horisont, identifiera utvecklingsbehov och argumentera för möjliga vägar framåt.
I detta debattinlägg vill vi framför allt lyfta rekommendationerna i relation till det indirekta pedagogiska ledarskapets betydelse för lärares förutsättningar att utvecklas och genomföra adekvat undervisning som bidrar till att studenten når examensmålen. Med indirekt avses här den styrning och ledning som skapar förutsättningarna för god undervisning.
- Educational Sciences (503)