Implementera en språklig teori för innehållsinkluderad matematikundervisning

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

Forskare betonar vikten av att arbeta språkutvecklande i alla ämnen, vilket är särskilt viktigt i Sverige då matematikämnet domineras av enskilt arbete. I studien har tre mellanstadielärare identifierat decimaltal som utmanande för elever i åk 4. Två forskninglektioner har utifrån detta utformats av lärarna och två forskare med utgångspunkt i en Learning study för att utveckla elevernas förståelse för decimaltal. Språkteorin Systemisk Funktionell Lingvistik har bidragit i både designen av lektionerna och som analysverktyg. Studiens resultat visar på vikten av att noga välja ut vilka begrepp, representationsformer, elevaktiviteter samt frågeställningar, som blir avgörande för att skapa en innehållsinkluderad matematikundervisning, dvs riktat fokus på att främja alla elevers kunskapsutveckling, gällande decimaltal
Original languageSwedish
Pages (from-to)95-106
Number of pages15
JournalMONA Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume2024
Publication statusPublished - 2024-Nov-04

Swedish Standard Keywords

  • Educational Sciences (503)

Cite this