@phdthesis{2a63625b31924dbbab3b883aa85872b0,
title = "Interaktionsm{\"o}nster, social anpassning och emotioner i f{\"o}rskolan: en mikrosociologisk studie av interaktion mellan f{\"o}rskoll{\"a}rare och barn i m{\aa}lorienterade aktiviteter",
abstract = "Det {\"o}vergripande syftet i denna avhandling {\"a}r att, med st{\"o}d av interaktionsteorier och ett mikrosociologiskt perspektiv, bidra med kunskap om hur interaktionsm{\"o}nster, social anpassning och emotioner framtr{\"a}der i interaktionen mellan f{\"o}rskoll{\"a}rare och barn i m{\aa}lorienterade dokumentationsaktiviteter p{\aa} f{\"o}rskolan. Samtidigt som interaktion och relationskapande processer framh{\aa}lls som grundl{\"a}ggande i utbildningssammanhang, f{\"o}rs internationellt s{\aa}v{\"a}l som nationellt diskussioner g{\"a}llande tidiga utbildningsinsatser och skolf{\"o}rberedande {\aa}tg{\"a}rder. S{\aa}ledes placeras min forskning i en samtida f{\"o}rskola d{\"a}r f{\"o}rskoll{\"a}rare och barn f{\"o}rv{\"a}ntas interagera p{\aa} s{\"a}tt som utvecklar relationer samtidigt som praktiken skall anpassas till de allt {\"o}kade akademiska f{\"o}rv{\"a}ntningarna. Genom empiriska exempel i tre delstudier, visas s{\aa}rbarhet i interaktionen mellan f{\"o}rskoll{\"a}rare och barn och d{\"a}rmed ocks{\aa} det of{\"o}ruts{\"a}gbara i m{\aa}lorienterade sammanhang. Studiernas resultat {\aa}sk{\aa}dligg{\"o}r att ickeverbal interaktion – emotionsuttryck – har en betydande funktion i interaktion, social anpassning och f{\"o}r sociala band. Resultaten diskuteras bland annat utifr{\aa}n de fr{\aa}gor som v{\"a}cks g{\"a}llande balansg{\aa}ngen mellan att bedriva m{\aa}lorienterad utbildning och att f{\"o}lja barns intressen i f{\"o}rskolan",
keywords = "deference-emotion system, documentation activities, early childhood education, emotion, framing, goal-oriented activities, Goffman, interaction order, micro-analysis, Scheff, social adaptation, social bond, teacher–child interaction",
author = "Katarina Nilfyr",
year = "2023",
month = feb,
day = "3",
language = "Svenska",
isbn = "978-91-7963-119-2",
series = "Gothenburg Studies in Educational Sciences",
publisher = "Acta Universitatis Gothoburgensis",
number = "474",
edition = "474",
}