Kön och matematikutbildning

Barbro Grevholm

    Research output: Chapter in Book/ReportChapter in book

    Abstract

    I Sverige har flickor i genomsnitt bättre betyg än pojkar i matematik, både i grundskolan och i gymnasieskolan. Könsskillnader inom matematikutbildningen har emellertid inte uppfattats som ett problem trots att de kvinnliga eleverna utgör endast en tredjedel av de gymnasielever som läser den mest omfattande matematikkursen. På universiteten är mindre än en tredjedel av de studenter som läser matematik kvinnor. I studier på högre nivå är andelen kvinnor mycket liten och få kvinnor avlägger högre examen i matematik. Dessa kvinnor redovisas här och deras studier och verksamhet beskrivs kort.

    Även några internationella forskningsresultat inom området kön och matematikutbildning redovisas och diskuteras.

    Original languageSwedish
    Title of host publicationGran, Bertil (red.). Matematik på elevens villkor
    Subtitle of host publicationi förskola, grundskola och gymnasieskola
    Place of PublicationLund
    PublisherStudentlitteratur
    Pages77-98
    Number of pages21
    ISBN (Print)91-44-00229-7
    Publication statusPublished - 1998

    Swedish Standard Keywords

    • Pedagogy (50301)

    Cite this