Kan grundskoleelevers uppfattningar om fysikaliska fenomen utvecklas genom riktade undervisningsinsatser?

Ann-Charlotte Lindner, Andreas Redfors

Research output: Contribution to conferencePaper

5 Downloads (Pure)

Abstract

Den här studien är en del i ett större forskningsprojekt som startade våren 1997 då eleverna var 6-7 år. Jag har genomfört riktade undervisningsinslag som byggt på vardagsfenomen kring vatten och dess fasändringar. Eleverna har intervjuats före och efter vår undervisning. Elevernas förklaringar har analyserats tillsammans med filmade undervisningstillfällen mot bakgrund av den teoretiska ramen för att söka få en helhetsbild av varje elev och följa hur de utvecklar sina uppfattningar. Det jag ser är att eleverna får en bättre förståelse av begreppen avdunstning och kondensation.

Original languageSwedish
Pages217-225
Number of pages8
Publication statusPublished - 2006
EventNordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag -
Duration: 1980-Jan-01 → …

Conference

ConferenceNordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag
Period80-01-01 → …

Swedish Standard Keywords

  • Pedagogy (50301)

Cite this