Lärande bedömning

Research output: Book/ReportBook

Abstract

I den här boken ges ett nytt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst, så att så många elever som möjligt lär sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visas hur bedömning kan stötta elevernas lärande. Budskapet kan sammanfattas i fyra punkter:  • Tydlig kommunikation gör att eleverna vet vad de förväntas kunna. • Kontinuerlig bedömning, som en del av undervisningen, hjälper eleverna att nå målen genom att ge dem återkoppling både på vad de uppnått och hur de ska gå vidare. • Utvärderingar efter avslutat avsnitt, visar vad eleverna klarade av och vad som kan bli bättre till nästa gång – både vad gäller elevernas insatser och lärarens undervisning. • Elevernas kunskaper sammanställs med jämna mellanrum för att identifiera styrkor och svagheter, och planera för hur svaga områden kan stärkas. Med hjälp av praktiska exempel visas också på flera olika sätt att bedöma resultat och vilket värde det har i olika situationer.

Original languageSwedish
Place of PublicationMalmö
PublisherGleerup
ISBN (Print)91-40-66688-3, 978-91-40-66688-8
Publication statusPublished - 2009
Externally publishedYes

Swedish Standard Keywords

  • Pedagogy (50301)

Cite this