Lärares professionalism: en problematisering i ljuset av aktuell forskning

Britt-Louise Wersäll

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Föreliggande rapport ger en översikt av främst svensk och j anglosaxisk forskning om lärares professionalism och professionalisering. Följande frågor och nyckelbegrepp behandlas.

    Hur kan professionalism och professionalisering definieras?

    Vilka tidsförändringar har skett ifråga om professionalisering?

    Vilka nya grundkrav har vuxit fram på lärarrollen?

    När och hur har professionalismen och lärares makt minskat över tid? Varför?

    Vilka ideal och realiteter finns då det gäller lärares etik, politiska förhållanden och påverkan?

    Vilken betydelse har läraridentiteten?

    Vad innebär kunskap och kompetens i ett professionellt sammanhang? samt

    Vilka strategier bör samhället och lärarna använda for att öka lärarprofessionalismen?

    Original languageSwedish
    Place of PublicationKristianstad
    PublisherHögskolan Kristianstad
    Publication statusPublished - 2003

    Publication series

    NameVuLK serie I
    No.2003:3
    ISSN (Print)1650-688X

    Swedish Standard Keywords

    • Pedagogy (50301)

    Cite this