Lekresponsiv naturvetenskapsundervisning i förskolan

Research output: Types of ThesisDoctoral Thesis

117 Downloads (Pure)

Abstract

Denna doktorsavhandling görs inom forskningsämnet pedagogiskt arbete och bygger på ett två år långt professionsutvecklingsprojekt om lekresponsiv undervisning (LRU) och arbete med naturvetenskap i förskolan utifrån förskollärares perspektiv. Det övergripande syftet för avhandlingen är att bidra med kunskaper om förskollärares erfarenheter från utveckling av lekresponsiv naturvetenskapsundervisning där projicerade bilder och filmer använts som stöd. Som teoretiska utgångspunkter har Play Responsive Early Childhood Education and Care (PRECEC), och Technological, Pedagogical, and Content Knowledge (TPACK) använts. Avhandlingen består av fyra delstudier där förskollärares diskussioner i fokusgrupper med stimulated recall analyserats i delstudie I–III. I delstudie I riktas fokus mot förskollärarnas initiala arbete med lekresponsiv undervisning. I delstudie II och III riktas fokus mot naturvetenskapligt innehåll respektive förskollärarnas motiv för att använda projicerade bilder eller filmer i aktiviteten. Efter avslutat projekt följs några av förskollärarnas reflektioner upp i intervjuer vilket utgör empiri för delstudie IV Avhandling bidrar med kunskaper om betydelsefulla aspekter som framkommer i förskollärares diskussioner och reflektioner om sitt arbete med lekresponsiv naturvetenskapsundervisning. Genom att bygga vidare på förskollärares tidigare erfarenheter och genom kunskaper om lekresponsiv undervisning kan relationen mellan lek och undervisning med naturvetenskapligt innehåll utvecklas. Att arbeta med lekresponsiv naturvetenskapsundervisning med stöd av digitala verktyg kan beskrivas som en trefaldig utmaning för förskollärarna, som omfattar kunskaper om lek, naturvetenskap och digitala verktyg. Utmaningen kan ligga inom ett eller flera områden utifrån om förskolläraren till exempel känner osäkerhet i att delta i barns lek. PRECEC kan bidra till en förskola på vetenskaplig grund genom att stödja utvecklingen av ett professionellt språk med begrepp som kan användas i diskussioner om utvecklingsarbete.
Original languageSwedish
QualificationDoctor of Philosophy
Awarding Institution
  • Faculty of Education
Supervisors/Advisors
  • Redfors, Andreas, Supervisor
  • Jonsson, Agneta, Supervisor
Award date2025-Jun-05
Place of PublicationKristianstad
Publisher
Print ISBNs978-91-89902-22-0
Electronic ISBNs978-91-89902-23-7
Publication statusPublished - 2025-May-13

Swedish Standard Keywords

  • Pedagogical Work (50304)

Cite this