@phdthesis{343b91f896e8406e8fe15266ff230faf,
title = "Lekresponsiv naturvetenskapsundervisning i f{\"o}rskolan",
abstract = "Denna doktorsavhandling g{\"o}rs inom forsknings{\"a}mnet pedagogiskt arbete och bygger p{\aa} ett tv{\aa} {\aa}r l{\aa}ngt professionsutvecklingsprojekt om lekresponsiv undervisning (LRU) och arbete med naturvetenskap i f{\"o}rskolan utifr{\aa}n f{\"o}rskoll{\"a}rares perspektiv. Det {\"o}vergripande syftet f{\"o}r avhandlingen {\"a}r att bidra med kunskaper om f{\"o}rskoll{\"a}rares erfarenheter fr{\aa}n utveckling av lekresponsiv naturvetenskapsundervisning d{\"a}r projicerade bilder och filmer anv{\"a}nts som st{\"o}d. Som teoretiska utg{\aa}ngspunkter har Play Responsive Early Childhood Education and Care (PRECEC), och Technological, Pedagogical, and Content Knowledge (TPACK) anv{\"a}nts. Avhandlingen best{\aa}r av fyra delstudier d{\"a}r f{\"o}rskoll{\"a}rares diskussioner i fokusgrupper med stimulated recall analyserats i delstudie I–III. I delstudie I riktas fokus mot f{\"o}rskoll{\"a}rarnas initiala arbete med lekresponsiv undervisning. I delstudie II och III riktas fokus mot naturvetenskapligt inneh{\aa}ll respektive f{\"o}rskoll{\"a}rarnas motiv f{\"o}r att anv{\"a}nda projicerade bilder eller filmer i aktiviteten. Efter avslutat projekt f{\"o}ljs n{\aa}gra av f{\"o}rskoll{\"a}rarnas reflektioner upp i intervjuer vilket utg{\"o}r empiri f{\"o}r delstudie IV Avhandling bidrar med kunskaper om betydelsefulla aspekter som framkommer i f{\"o}rskoll{\"a}rares diskussioner och reflektioner om sitt arbete med lekresponsiv naturvetenskapsundervisning. Genom att bygga vidare p{\aa} f{\"o}rskoll{\"a}rares tidigare erfarenheter och genom kunskaper om lekresponsiv undervisning kan relationen mellan lek och undervisning med naturvetenskapligt inneh{\aa}ll utvecklas. Att arbeta med lekresponsiv naturvetenskapsundervisning med st{\"o}d av digitala verktyg kan beskrivas som en trefaldig utmaning f{\"o}r f{\"o}rskoll{\"a}rarna, som omfattar kunskaper om lek, naturvetenskap och digitala verktyg. Utmaningen kan ligga inom ett eller flera omr{\aa}den utifr{\aa}n om f{\"o}rskoll{\"a}raren till exempel k{\"a}nner os{\"a}kerhet i att delta i barns lek. PRECEC kan bidra till en f{\"o}rskola p{\aa} vetenskaplig grund genom att st{\"o}dja utvecklingen av ett professionellt spr{\aa}k med begrepp som kan anv{\"a}ndas i diskussioner om utvecklingsarbete.",
author = "Kristina Lund",
year = "2025",
month = may,
day = "13",
language = "Svenska",
isbn = "978-91-89902-22-0",
series = "Studies in educational practices",
publisher = "Kristianstad University Press",
number = "2",
address = "Sverige",
school = "Fakulteten f{\"o}r l{\"a}rarutbildning",
}