"Måste man verkligen läsa hela boken?": Är noveller framtiden i engelskklassrummet?

Research output: Contribution to conferenceOral presentationpeer-review

Abstract

Studenter läser inte lika mycket som tidigare och studenter från studieovana bakgrunder än mindre (Forskarpodden 2019). De långa litteraturlistor vi kanske minns från vår egen studietid har krympt och månget personalrumssamtal har handlat om att studenterna kommer oförberedda – de har inte läst boken, kanske inte ens köpt den. Om de har läst, har de inte alltid läst klart. Läsandet går långsamt, till skillnad från det de får till sig från andra medier (Persson 2012) och betydelsen av begreppen allmänbildning och bildning har förändrats: ”[d]en kanoniserade kunskapen är inte lika given längre” (Sörlin 2019, s. 129). Vår presentation handlar om hur vi bemött dessa förändringar i våra kurser i engelska inom ämneslärarutbildningen 7–9, och hur vi under de senaste tio åren gått över till att primärt arbeta med noveller i stället för romaner, vilket innebär både mindre och mer läsning för studenterna – novellen ställer inte samma krav på uthållighet i läsningen som romanen, men desto större krav på djup och precision på grund av den densitet den besitter. Vi diskuterar didaktiska vinster och förluster i ett samtal om hur vi arbetat med noveller i klassrummet i litteraturundervisning och i kurser i kreativt skrivande. Vi fokuserar på tre noveller skrivna på engelska: Edna O’Briens ”Sister Imelda”, T. Coraghessan Boyles ”Greasy Lake” och William Trevors ”Beyond the Pale”.

Referenser:
Boyle, T. Coraghessan, 1986, “Greasy Lake”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Forskarpodden Uppsala Universitet 2019, ”Avsnitt 50: Läsningen minskar bland unga”, podcast: https://forskarpodden.podbean.com/e/lasandet-minskar-bland-unga/
O’Brien, Edna, 1986, “Sister Imelda”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Persson, Magnus, 2012, Den goda boken: Samtida föreställningar om litteratur och läsning. Lund: Studentlitteratur.
Sörlin, Sverker, 2019, Till bildningens försvar, Stockholm: Natur & Kultur.
Trevor, William, 1986, ”Beyond the Pale”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Original languageSwedish
Publication statusPublished - 2023-Oct-18
Event”Litteraturdidaktik i framtiden och framtiden i litteraturen”
Litteraturdidaktisk nätverkskonferens
Växjö, 18–20 oktober 2023: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens
- Växjö, Växjö, Sweden
Duration: 2023-Oct-182023-Oct-20

Conference

Conference”Litteraturdidaktik i framtiden och framtiden i litteraturen”
Litteraturdidaktisk nätverkskonferens
Växjö, 18–20 oktober 2023
Abbreviated titleLDN 2023
Country/TerritorySweden
CityVäxjö
Period23-10-1823-10-20

Cite this