Abstract
Studenter läser inte lika mycket som tidigare och studenter från studieovana bakgrunder än mindre (Forskarpodden 2019). De långa litteraturlistor vi kanske minns från vår egen studietid har krympt och månget personalrumssamtal har handlat om att studenterna kommer oförberedda – de har inte läst boken, kanske inte ens köpt den. Om de har läst, har de inte alltid läst klart. Läsandet går långsamt, till skillnad från det de får till sig från andra medier (Persson 2012) och betydelsen av begreppen allmänbildning och bildning har förändrats: ”[d]en kanoniserade kunskapen är inte lika given längre” (Sörlin 2019, s. 129). Vår presentation handlar om hur vi bemött dessa förändringar i våra kurser i engelska inom ämneslärarutbildningen 7–9, och hur vi under de senaste tio åren gått över till att primärt arbeta med noveller i stället för romaner, vilket innebär både mindre och mer läsning för studenterna – novellen ställer inte samma krav på uthållighet i läsningen som romanen, men desto större krav på djup och precision på grund av den densitet den besitter. Vi diskuterar didaktiska vinster och förluster i ett samtal om hur vi arbetat med noveller i klassrummet i litteraturundervisning och i kurser i kreativt skrivande. Vi fokuserar på tre noveller skrivna på engelska: Edna O’Briens ”Sister Imelda”, T. Coraghessan Boyles ”Greasy Lake” och William Trevors ”Beyond the Pale”.
Referenser:
Boyle, T. Coraghessan, 1986, “Greasy Lake”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Forskarpodden Uppsala Universitet 2019, ”Avsnitt 50: Läsningen minskar bland unga”, podcast: https://forskarpodden.podbean.com/e/lasandet-minskar-bland-unga/
O’Brien, Edna, 1986, “Sister Imelda”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Persson, Magnus, 2012, Den goda boken: Samtida föreställningar om litteratur och läsning. Lund: Studentlitteratur.
Sörlin, Sverker, 2019, Till bildningens försvar, Stockholm: Natur & Kultur.
Trevor, William, 1986, ”Beyond the Pale”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Referenser:
Boyle, T. Coraghessan, 1986, “Greasy Lake”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Forskarpodden Uppsala Universitet 2019, ”Avsnitt 50: Läsningen minskar bland unga”, podcast: https://forskarpodden.podbean.com/e/lasandet-minskar-bland-unga/
O’Brien, Edna, 1986, “Sister Imelda”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Persson, Magnus, 2012, Den goda boken: Samtida föreställningar om litteratur och läsning. Lund: Studentlitteratur.
Sörlin, Sverker, 2019, Till bildningens försvar, Stockholm: Natur & Kultur.
Trevor, William, 1986, ”Beyond the Pale”, i The Art of the Tale, Daniel Halpern ed., New York: Penguin.
Original language | Swedish |
---|---|
Publication status | Published - 2023-Oct-18 |
Event | ”Litteraturdidaktik i framtiden och framtiden i litteraturen” Litteraturdidaktisk nätverkskonferens Växjö, 18–20 oktober 2023: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens - Växjö, Växjö, Sweden Duration: 2023-Oct-18 → 2023-Oct-20 |
Conference
Conference | ”Litteraturdidaktik i framtiden och framtiden i litteraturen” Litteraturdidaktisk nätverkskonferens Växjö, 18–20 oktober 2023 |
---|---|
Abbreviated title | LDN 2023 |
Country/Territory | Sweden |
City | Växjö |
Period | 23-10-18 → 23-10-20 |