Abstract
I detta kapitel beskrivs framväxten av en praxisgemenskap i form av en högskolepedagogisk akademi för pedagogiskt meriterade lärare där Scholarship of Teaching and Learning utgör grunden för verksamheten. Kapitlet belyser några olika aspekter av teorin om praxisgemenskaper och exemplifierar hur den utvecklas över tid, från initiering genom uppifrån-styrning med beslut om inrättande, resursallokering och ledarskap, till att det efterhand uppstår spontana mindre, lokala praxisgemenskaper. Balansen och samexistensen mellan uppifrån-styrda och underifrån-initierade processer är viktig och samverkan mellan dessa två har varit avgörande för den högskolepedagogiska akademins framgång och utveckling. Denna samexistens uppmuntrar också en holistisk syn på organisationsutveckling som inkluderar en balans mellan både strategisk ledning och gräsrotsengagemang. Vidare främjar den en hållbar och dynamisk kunskapskultur inom ramen för Scholarship of Teaching and Learning-forskning och praxis.
Original language | Swedish |
---|---|
Title of host publication | Pedagogisk meritering i Sverige |
Editors | Åsa Ryegård, Katarina Winka |
Publication status | Accepted/In press - 2024-Jun-05 |