Abstract
Universitetsläraren har en avgörande roll att i undervisningen skapa förutsättningar för studentens lärande. Kontinuerlig högskolepedagogisk reflektion möjliggör utveckling av en undervisningspraktik som svarar mot studentens behov av lärandeaktiviteter för att nå examensmålen. Lärares kontinuerliga kompetensutveckling är därmed en naturlig del av. Chefen finns i bakgrunden och har uppdraget att stödja och följa upp lärarens kompetensutveckling och tillser att läraren uppnår BHU motsvarande 10 veckor, vilket implicerar högskolepedagogiska utvecklare som medverkar i att erbjuda relevant kursutbud.
Idén till workshopen kommer ur en aktionsforskningsinspirerad intervjustudie, på initiativ av oss (högskolepedagogiska utvecklare) med mål att identifiera hur samverkan mellan chefer/pedagogiska ledare och högskolepedagogiska utvecklare kan främja akademiskt lärarskap. Den s k DART-modellen (Kern m.fl., 2015) utgjorde teoretisk grund för intervjufrågorna för att synliggöra olika dimensioner av akademiskt lärarskap. Målet med intervjuerna var att
Skapa relation med cheferna givet vårt gemensamma uppdrag, utifrån olika roller, att stödja akademiskt lärarskap,
Undersöka hur de tolkat sitt chefs/pedagogiska ledaruppdrag och hur de i praktiken arbetar med att stödja utvecklingen av lärarens akademiskt lärarskap,
Föra en dialog avseende chefernas behov av stöd och vägar framåt för hur vi tillsammans, på ett effektfullt sätt, kan utvidga arbetet med akademiskt lärarskap till att bli mer än lärarens privata projekt.
Huvudresultaten från den pågående intervjustudien (hittills 11 intervjuer) visar att cheferna:
välkomnar och ser stor potential i att bygga en gemensam plattform med högskolepedagogiska utvecklare i arbetet med att driva utvecklingen av akademiskt lärarskap
följer gängse rutiner för medarbetarsamtal och upprättar kompetensutvecklingsplaner med i huvudsak fokus på att tillse att lärare når BHU motsvarande 10 veckor.
känner sig bekväma med och har rutiner för att stödja och utvärdera kompetensutvecklingsaktiviteter inom lärarnas s k privata sfär medan de uttrycker att de önskar bli tryggare med att driva SoTL-utveckling med utgångspunkt i aktiviteter som främjar den s k publika sfären där läraren delar erfarenheter av undervisning och lärande med kollegor och skapar SoTL-aktiviteter.
Sessionen inleds med en presentation av vår studie (10 min). Därefter vidtar workshop (30 min) där du i rollen som lärare, chef eller högskolepedagogisk utvecklare delar erfarenheter från utvecklingsarbete med akademiskt lärarskap i fokus och särskilt i samverkan med andra roller. Workshopen kommer att utgå från våra intervjuområden och, genom deltagarnas erfarenheter, addera nya aspekter av samverkansmöjligheter. Resultatet av ws överskådliggörs med digitalt hjälpmedel i slutet av workshopen (15 min). Deltagarna får med sig effektfulla sätt att i samverkan driva arbetet mot en SoTL-kultur.
Idén till workshopen kommer ur en aktionsforskningsinspirerad intervjustudie, på initiativ av oss (högskolepedagogiska utvecklare) med mål att identifiera hur samverkan mellan chefer/pedagogiska ledare och högskolepedagogiska utvecklare kan främja akademiskt lärarskap. Den s k DART-modellen (Kern m.fl., 2015) utgjorde teoretisk grund för intervjufrågorna för att synliggöra olika dimensioner av akademiskt lärarskap. Målet med intervjuerna var att
Skapa relation med cheferna givet vårt gemensamma uppdrag, utifrån olika roller, att stödja akademiskt lärarskap,
Undersöka hur de tolkat sitt chefs/pedagogiska ledaruppdrag och hur de i praktiken arbetar med att stödja utvecklingen av lärarens akademiskt lärarskap,
Föra en dialog avseende chefernas behov av stöd och vägar framåt för hur vi tillsammans, på ett effektfullt sätt, kan utvidga arbetet med akademiskt lärarskap till att bli mer än lärarens privata projekt.
Huvudresultaten från den pågående intervjustudien (hittills 11 intervjuer) visar att cheferna:
välkomnar och ser stor potential i att bygga en gemensam plattform med högskolepedagogiska utvecklare i arbetet med att driva utvecklingen av akademiskt lärarskap
följer gängse rutiner för medarbetarsamtal och upprättar kompetensutvecklingsplaner med i huvudsak fokus på att tillse att lärare når BHU motsvarande 10 veckor.
känner sig bekväma med och har rutiner för att stödja och utvärdera kompetensutvecklingsaktiviteter inom lärarnas s k privata sfär medan de uttrycker att de önskar bli tryggare med att driva SoTL-utveckling med utgångspunkt i aktiviteter som främjar den s k publika sfären där läraren delar erfarenheter av undervisning och lärande med kollegor och skapar SoTL-aktiviteter.
Sessionen inleds med en presentation av vår studie (10 min). Därefter vidtar workshop (30 min) där du i rollen som lärare, chef eller högskolepedagogisk utvecklare delar erfarenheter från utvecklingsarbete med akademiskt lärarskap i fokus och särskilt i samverkan med andra roller. Workshopen kommer att utgå från våra intervjuområden och, genom deltagarnas erfarenheter, addera nya aspekter av samverkansmöjligheter. Resultatet av ws överskådliggörs med digitalt hjälpmedel i slutet av workshopen (15 min). Deltagarna får med sig effektfulla sätt att i samverkan driva arbetet mot en SoTL-kultur.
Original language | Swedish |
---|---|
Publication status | Published - 2024-Jun-19 |
Event | NU2024: Högre utbildning i och för förändring - Umeå Universitet, Umeå, Sweden Duration: 2024-Jun-17 → 2024-Jun-19 https://nu2024.se/ |
Conference
Conference | NU2024 |
---|---|
Country/Territory | Sweden |
City | Umeå |
Period | 24-06-17 → 24-06-19 |
Internet address |