TY - GEN
T1 - Skönlitteratur för att närma sig frågor om jämställdhet, jämlikhet, normer och värden
T2 - exempel från ämneslärarutbildningen
AU - Edvardsson, Jenny
PY - 2024/10/22
Y1 - 2024/10/22
N2 - Att högre utbildning har en betydande roll för Agenda 2030 och för att främja hållbar utveckling vet vi (Unesco, 2023). Vi vet också att hållbar utveckling sedan 2006 är inskriven i Högskolelagen (SFS 1992:1434; SFS 1993:100) och när Universitetskanslersämbetet (UKÄ) år 2017 genomförde en granskning av Sveriges olika lärosäten kunde man se att de flesta lärosäten hade integrerat hållbar utveckling i utbildningarna (UKÄ, 2017). Det som är oroväckande är att den undervisning om hållbar utveckling som bedrivs framför allt handlar om faktakunskaper, tekniska lösningar samt ekonomiska lösningar medan aspekter som rör individen och människan såsom kognitiva, emotionella och relationellaaspekter lämnas därhän (Pöllänen et al., 2023). Samtidigt vet vi att dessa aspekter behövs, inte minst för att skapa en personlig utveckling och en förmåga att kunna hantera komplexa och stora frågor (Buhr et al., 2023; Jaakkola et al., 2022). Här behöver högre utbildning bidra. I denna artikel ges ett exempel på hur högre utbildning kan bidra till attockså införliva kognitiva, emotionella och relationella aspekter av hållbarhet. Exemplet är hämtat från ämneslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad där skönlitterära texter under åren 2022–2024 har använts inom utbildningsvetenskap (inriktning matematik/fysik/kemi mot åk 7–9) och svenska (lärarlyftet åk 7–9) för att arbeta med social hållbarhet och frågor som rör jämställdhet, jämlikhet, normer och värden. Artikeln inleds med ett avsnitt om social hållbarhet och lärarutbildning följt av ett avsnitt om skönlitteratur inom högre utbildning. Därefter presenteras undervisningsupplägget och efter det ges exempel från studenters loggar och samtal kring den skönlitterära texten. Sedan lyfts utmaningar och möjligheter med undervisningsupplägget. Allra sist kommer en framåtblickande reflektion om skönlitteraturens didaktiska potential för att närma sig frågor som rör jämställdhet, jämlikhet, normer och värden och därigenom också kognitiva, emotionella och relationella aspekter av hållbarhet.
AB - Att högre utbildning har en betydande roll för Agenda 2030 och för att främja hållbar utveckling vet vi (Unesco, 2023). Vi vet också att hållbar utveckling sedan 2006 är inskriven i Högskolelagen (SFS 1992:1434; SFS 1993:100) och när Universitetskanslersämbetet (UKÄ) år 2017 genomförde en granskning av Sveriges olika lärosäten kunde man se att de flesta lärosäten hade integrerat hållbar utveckling i utbildningarna (UKÄ, 2017). Det som är oroväckande är att den undervisning om hållbar utveckling som bedrivs framför allt handlar om faktakunskaper, tekniska lösningar samt ekonomiska lösningar medan aspekter som rör individen och människan såsom kognitiva, emotionella och relationellaaspekter lämnas därhän (Pöllänen et al., 2023). Samtidigt vet vi att dessa aspekter behövs, inte minst för att skapa en personlig utveckling och en förmåga att kunna hantera komplexa och stora frågor (Buhr et al., 2023; Jaakkola et al., 2022). Här behöver högre utbildning bidra. I denna artikel ges ett exempel på hur högre utbildning kan bidra till attockså införliva kognitiva, emotionella och relationella aspekter av hållbarhet. Exemplet är hämtat från ämneslärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad där skönlitterära texter under åren 2022–2024 har använts inom utbildningsvetenskap (inriktning matematik/fysik/kemi mot åk 7–9) och svenska (lärarlyftet åk 7–9) för att arbeta med social hållbarhet och frågor som rör jämställdhet, jämlikhet, normer och värden. Artikeln inleds med ett avsnitt om social hållbarhet och lärarutbildning följt av ett avsnitt om skönlitteratur inom högre utbildning. Därefter presenteras undervisningsupplägget och efter det ges exempel från studenters loggar och samtal kring den skönlitterära texten. Sedan lyfts utmaningar och möjligheter med undervisningsupplägget. Allra sist kommer en framåtblickande reflektion om skönlitteraturens didaktiska potential för att närma sig frågor som rör jämställdhet, jämlikhet, normer och värden och därigenom också kognitiva, emotionella och relationella aspekter av hållbarhet.
M3 - Artikel
SN - 2000-9216
VL - 2024
SP - 11
EP - 22
JO - Högskolepedagogisk debatt
JF - Högskolepedagogisk debatt
PB - Kristianstad University Press
ER -