Abstract
Sammanfattning Abstract och muntlig presentation
Abstract
Det har vid lärosätet signalerats ett behov av ett forum där handledare från olika fakulteter och ämnesdiscipliner möts för erfarenhetsutbyte. Att handleda studenter i kursuppgifter på grundnivå och vidare till uppsatsplaner och examensarbeten har visat sig vara komplicerat, särskilt i utbildningar där disputerade och icke-disputerade lärare har olika ämnes- och forskningsbakgrund (Persson, 2018).
Därför genomfördes en kartläggning bland lärarna gällande handledning i samband med skrivuppgifter i kurser, handledaruppdrag på grundnivå såväl som i magister- och mastersutbildningar samt doktorandutbildningar vid lärosätet. Syftet med informationsinsamlingen var att få kunskap om vilken handledning som bedrivs på olika nivåer och få svar på vilka behov av stöd som signaleras av kollegorna för att utvecklas i handledarrollen.
Enkäten skickades ut till 50 lärarkollegor vid de olika fakulteterna och 30 svar kom in.
Med frågorna ringades gemensamma handledaraktiviteter på olika kursnivåer in liksom i program- och forskningsmiljöer. Respondenterna uppmanades också att anmäla områden att seminarieleda i handledarkollegiet som är under uppbyggnad.
Följande gemensamma områden identifierades:
- Konflikter mellan studenter i författarpar
- Handledning av svaga studenter, omfattning av handledares bidrag till studenternas arbete
- Informations- och litteratursökning
- Metodutveckling
- Kritiskt tänkande
- Skriftlig och muntlig feed back
- Muntlig opponering online
- Rättssäker examination
I resultatet framkom också önskemål om utvidgad didaktisk dialog och reflektion i att handleda ämnesintegrerat och online, vilket det ställs krav på i ett alltmer komplext samhälle (Fiock, 2020; Levinsson, Langelotz & Löfstedt, 2021).
Att i handledarrollen kunna anpassa sig i förhållande till nivå och individ kräver kännedom om olika handledarstilar och i arbetet med uppbyggnaden av ett handledarkollegium är erfarenhetsutbyte tillsammans med teoretisk förankring en viktig grund (Turner, 2019). En av kärnfrågorna är också i vilken mån studenter och lärare kan mötas på ett respektfullt sätt i handledarsituationen då lärare vittnar om en studentgrupp som utvecklas och förändras över tid.
Levinsson, M., Langelotz, L., & Löfstedt, M. (Red.). (2021). Didaktisk dialog i högre utbildning (1 uppl.): Lund: Studentlitteratur. 188s. ISBN 9789144139029
Persson, C. (2018). Forskarutbildade lärares syn på forskningsanknytning och akademisk kompetens i lärarutbildningen. Pedagogisk forskning i Sverige, 23(1-2).
Turner, C. (2019). Handledning av examensarbetare och doktorander – Hur man lär ut konsten att bedriva forskning av hög kvalitet. Presentation vid Kvalitetskonferens vid Högskolan Kristianstad, december 2019.
Abstract
Det har vid lärosätet signalerats ett behov av ett forum där handledare från olika fakulteter och ämnesdiscipliner möts för erfarenhetsutbyte. Att handleda studenter i kursuppgifter på grundnivå och vidare till uppsatsplaner och examensarbeten har visat sig vara komplicerat, särskilt i utbildningar där disputerade och icke-disputerade lärare har olika ämnes- och forskningsbakgrund (Persson, 2018).
Därför genomfördes en kartläggning bland lärarna gällande handledning i samband med skrivuppgifter i kurser, handledaruppdrag på grundnivå såväl som i magister- och mastersutbildningar samt doktorandutbildningar vid lärosätet. Syftet med informationsinsamlingen var att få kunskap om vilken handledning som bedrivs på olika nivåer och få svar på vilka behov av stöd som signaleras av kollegorna för att utvecklas i handledarrollen.
Enkäten skickades ut till 50 lärarkollegor vid de olika fakulteterna och 30 svar kom in.
Med frågorna ringades gemensamma handledaraktiviteter på olika kursnivåer in liksom i program- och forskningsmiljöer. Respondenterna uppmanades också att anmäla områden att seminarieleda i handledarkollegiet som är under uppbyggnad.
Följande gemensamma områden identifierades:
- Konflikter mellan studenter i författarpar
- Handledning av svaga studenter, omfattning av handledares bidrag till studenternas arbete
- Informations- och litteratursökning
- Metodutveckling
- Kritiskt tänkande
- Skriftlig och muntlig feed back
- Muntlig opponering online
- Rättssäker examination
I resultatet framkom också önskemål om utvidgad didaktisk dialog och reflektion i att handleda ämnesintegrerat och online, vilket det ställs krav på i ett alltmer komplext samhälle (Fiock, 2020; Levinsson, Langelotz & Löfstedt, 2021).
Att i handledarrollen kunna anpassa sig i förhållande till nivå och individ kräver kännedom om olika handledarstilar och i arbetet med uppbyggnaden av ett handledarkollegium är erfarenhetsutbyte tillsammans med teoretisk förankring en viktig grund (Turner, 2019). En av kärnfrågorna är också i vilken mån studenter och lärare kan mötas på ett respektfullt sätt i handledarsituationen då lärare vittnar om en studentgrupp som utvecklas och förändras över tid.
Levinsson, M., Langelotz, L., & Löfstedt, M. (Red.). (2021). Didaktisk dialog i högre utbildning (1 uppl.): Lund: Studentlitteratur. 188s. ISBN 9789144139029
Persson, C. (2018). Forskarutbildade lärares syn på forskningsanknytning och akademisk kompetens i lärarutbildningen. Pedagogisk forskning i Sverige, 23(1-2).
Turner, C. (2019). Handledning av examensarbetare och doktorander – Hur man lär ut konsten att bedriva forskning av hög kvalitet. Presentation vid Kvalitetskonferens vid Högskolan Kristianstad, december 2019.
Original language | Swedish |
---|---|
Publication status | Published - 2024-Aug-14 |
Event | Lärarlärdom 2024: 15 år - Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sweden Duration: 2024-Aug-14 → 2024-Aug-14 https://www.hkr.se/lararlardom24 |
Conference
Conference | Lärarlärdom 2024 |
---|---|
Country/Territory | Sweden |
City | Kristianstad |
Period | 24-08-14 → 24-08-14 |
Internet address |