Transformativ undervisning med fokus på studenters förmågor som är centrala för hållbar utveckling

Ingela Furenbäck, Helena Axelsson

Research output: Contribution to conferenceOral presentationpeer-review

Abstract

2015 gjorde världens regeringar en överenskommelse om agenda 2030, som omfattar 17 mål om
hållbar utveckling (FN, 2023). Ansträngningarna och utvecklingen mot hållbarhetsmålen är otillräckliga samtidigt som krig, pandemier och klimatkriser härjat och drabbat människor och planeten. Högre utbildning har en viktig roll för främjandet av hållbar utveckling (Högskolelagen 1992:1434) och de flesta högskoleutbildningarna behandlar hållbarhetsaspekter (UKÄ, 2017:12). Men undervisningen har framför allt innehållit faktakunskap samt tekniska och ekonomiska lösningar (Pöllänen et al., 2023). För att få mer kraftfull utveckling mot agenda 2030 krävs förmågor som empati, emotionell intelligens, självmedvetenhet, social medvetenhet och självreglering (se Brundiers et al., 2021; Buhr et al., 2023;
Jaakkola et al., 2022; Wamsler & Restoy, 2020). Högskoleutbildning bör främja studentens utveckling av
centrala förmågor och stärka deras övertygelse för hållbarhet, att de utbildas till Sustainability Change
Agents (SCAs) (Buhr et al., 2023).
Undervisning om förmågor har varit svårt att genomföra eftersom vårt utbildningssystem inte är
anpassat för det, det saknas en överenskommen konceptuell bas (Chan et al., 2017). Försök med
transformativ undervisning har genomförts, där undervisningen gått från katedral till studentaktivt
lärande (Pöllänen et al., 2023; Cooper & Gibson, 2022; Brundiers et al., 2021; Demssie, et al., 2019).
Syftet är då att förändra studentens sätt att vara, (Griswold, 2016; VanWynsberghe & Herman, 2015) att
se sig själv och omvärlden med nya ögon (Sterling, 2011) och utvecklas till SCA (Sterling, 2011).
2022-23 genomfördes ett kvalitetsprojekt, med fokus på studentens förmågor som är centrala för hållbar
utveckling, inom Personal- Arbetslivs (PA) programmet, Högskolan Kristianstad. Projektet hade
deltagarbaserad aktionsforsknings design och genom en forskningscirkel, eng. Collaborative Inquiry (CI)
(Bray, 2000), utbytte studenter och lärare erfarenheter av undervisning om förmågor. Dialogen
genererade material som formulerades till sex lärdomar: att tydliggöra, relatera till flera nivåer, börja
med självreflektion, inte pressa studenten, uppföljning och lärares kompetens. Materialet har fungerat
som underlag för den pågående utveckling av transformativ undervisning som främjar studentens
förmågor inom PA-programmet. Studenterna skriver reflektionsdagbok kontinuerligt om sin utveckling
som en del i deras lärande under sina tre år i PA-programmet.
Rundabordsamtalet pågår i 70 minuter. Det inleds genom en kort presentation av projektets resultat som
därefter diskuteras av deltagarna i mindre grupper genom cafémodellen. Sex cafévärdar ansvarar för
varsin lärdom och leder dialog under sju minuter/grupp med sex olika grupper. Övriga deltagare besöker
alla caféerna. Slutligen sammanfattas och diskuteras materialet från caféerna med samtliga för ökad
förståelse om transformativt undervisning/lärande. Antal grupper och minuter kan modifieras beroende
på antal deltagare.
Original languageSwedish
Publication statusPublished - 2024-Jun-19
EventNU2024: Högre utbildning i och för förändring - Umeå Universitet, Umeå, Sweden
Duration: 2024-Jun-172024-Jun-19
https://nu2024.se/

Conference

ConferenceNU2024
Country/TerritorySweden
CityUmeå
Period24-06-1724-06-19
Internet address

Swedish Standard Keywords

  • Educational Sciences (503)

Cite this