Abstract
Jonas Asklund talar om hur noveller för unga läsare kan göras didaktiskt värdefulla i litteraturundervisningen på högstadiet och gymnasiet. Novellen skildrar ofta en kris och en vändning, ofta i kombination med ett öppet slut. Med exempel från Elin Nilssons novellsamlingar Anrop från inre rymden (2017) respektive Världar under vatten (2020), vill Jonas visa på de möjligheter till samhällskritiska diskussioner som novellgenren erbjuder. På flera sätt bjuder Nilssons noveller in läsaren till reflektioner om huvudpersonen, som ofta står inför ett vägval gällande framtiden. När litteratursamtalen rör sig i orienteringsfasen eller i återkopplings-fasen (Langer 2005) kan eleverna ha mycket att säga om huvudpersonens möjliga utvägar ut ur olika fastlåsta situationer. Jonas vill genom sin föreläsning belysa hur högläsning, dramatisering, visualisering eller kortskrivning i samband med litteratursamtalet kan leda till att de där fastlåsta situationerna görs fattbara för eleverna och att vägvalen framträder tydligare i klassrummet. För en otränad läsare, som dessutom har svårt för novellernas öppna slut, kan det vara helt avgörande.
Original language | Swedish |
---|---|
Publication status | Published - 2022-Oct-22 |
Event | Lärare och läsare i ett vidgat textuniversum - Duration: 2022-Oct-21 → 2022-Oct-21 |
Conference
Conference | Lärare och läsare i ett vidgat textuniversum |
---|---|
Period | 22-10-21 → 22-10-21 |
Swedish Standard Keywords
- Didactics (50302)
- General Literary studies (60203)