Abstract
Denna undersökning startade höstterminen 1999 vid Chapmanskolan i Karlskrona och den grupp som studeras är de elever som då började på naturvetenskapsprogrammet och samhällsprogrammet. Syftet med mitt projekt är att kartlägga elevernas förkunskaper i algebra när de börjar studierna på gymnasieskolan och att undersöka hur deras algebraiska förmåga och förståelse utvecklas med hjälp av varierade arbetsformer och innehåll i algebra undervisningen. Titeln "Varför är skolalgebran svår" reser ett par ganska naturliga frågor: * Varför finner många ungdomar det svårt att förstå sig på bokstavssymboler, även om de t ex valt NV-programmet? * I vilken utsträckning räknar eleverna på olika program med formler och algebraiska förenklingar? * Hur kan man skapa förståelse och motivation för att använda bokstavssymboler? Det vore angeläget att få en bättre undervisning i algebra, och för att kunna nå det behöver vi veta mer om vilka tankefel eleven gör, men också i vilken riktning undervisningen bör ändras. Kan jag få en uppfattning om detta kan jag och de andra matematiklärarna bättre hjälpa de elever som har mest problem med algebran. Om jag får möjlighet kommer jag att undersöka vilka algebraiska kunskaper eleverna har med sig när de lämnar gymnasiet.
Original language | Swedish |
---|---|
No. | 2 |
Specialist publication | Tsunami |
Publication status | Published - 2003 |
Externally published | Yes |
Swedish Standard Keywords
- Social Sciences (5)