Rast
: elevers och pedagogers syn på rasten ur ett specialpedagogiskt perspektiv

  • Johanna Nilsson
  • Bengt Högman

    Student thesis: Professional degree, Advanced level

    Abstract

    Abstract

    Högman, Bengt & Nilsson, Johanna (2009). Rast. Elevers och pedagogers syn på rasten ur ett Specialpedagogiskt perspektiv. (Schoolbreak. Pupils and teachers ideas of the break with a Special educational perspective.) Examensarbete, 15 hp. Specialpedagogiskt program - Högskolan, Kristianstad.

    Syfte: Syftet med följande arbete är att undersöka och beskriva rasten som fenomen ur ett relationellt/specialpedagogiskt perspektiv med utgångspunkt i elevers och pedagogers syn på den. Vi har delat in studiens problemformuleringar i tre ämnesområden; Aktivitet, Relation/interaktion och Känslor.

     

     Aktivitet: Vad gör elever respektive pedagoger under rasten? Vilken bild förmedlar de av varandras rast?

     

     Relationer/interaktion: Hur sker det sociala samspelet under rasttid? Vilken upplevelse har pedagogerna av elevernas samspel samt hur interagerar de med eleverna?

     

     Känslor: Hur känner eleverna och pedagoger före, under och efter rast? Hur förbereder de rasten? Vilka visioner har elever och pedagoger om rasten?

     

    Metod: Vår undersökning är inspirerad av etnografiska studier, studien beskriver verkligheten sedd genom våra och informanternas ögon. Arbetet ger en överblick av tidigare forskning kring rasten/leken samt förmedlar en historisk tillbakablick. Med hjälp av tematiserade intervjuer och observationer har vi undersökt relationer, processer och samband samt deras inbördes samspel.

    Resultat: Sammanfattningsvis visar resultaten av våra observationer och intervjuer att eleverna i stora drag är nöjda med rasten samt att pedagogerna har god inblick i dess innehåll. Det är också värt att notera att såväl elever som pedagoger uttrycker en önskan om att uppvärdera rasten.

    Nyckelord: rast, leken, relationer, sociala samspelet, interagerar, specialpedagogiskt, visioner.

     

    Bengt Högman

    Johanna Nilsson

    Handledare: Lisbeth Ohlsson                                          Examinator: Christer Ohlin

    Date of Award2009-Aug-25
    Original languageSwedish
    SupervisorLisbeth Ohlsson (Supervisor) & Christer Ohlin (Examiner)

    University credits

    • 15 HE credits

    Cite this

    '