Beskrivning
Vems är ansvaret för att vi handlar hållbart? Å ena sidan uttrycker konsumenten att butikens marknadsföring ofta är otillräcklig, obefintlig och svårtydd för att förstå aspekter kopplade till hållbarhet t.ex. produkters klimatavtryck och djuromsorg.Å andra sidan säger handeln att konsumenten visserligen säger sig vilja handla lokala varor, ekologiska varor och tänker på djuromsorg MEN att det många gånger ändå är den något billigare varan som hamnar i kundkorgen.
Denna komplexitet benämns ”attitude behaviour gap” och är den utmaning handeln och livsmedelsindustrin möter i den dagliga driften.
Butikschefer och handlare dagens eldsjälar, framtidens visionärer?
Forskning pekar på behovet av en mer nyanserad syn på de olika roller en butikschef spelar i butiken som hållbarhetsambassadör.
Butikschefer måste hantera en mängd olika roller – ibland utmanas rollen som hållbarhetsambassadör.
Förståelse för dynamiken mellan central- och butiksnivå och hur det kan påverka på vilket sätt hållbarhet återspeglas i butikens sortiment.
Butikschefen – en nyckelperson och intern marknadsförare som kan främja hållbarhet i butik.
Sammantaget blir det viktigt att förstå hur dagligvarubutiker i sin marknadsföring kommunicerar hållbarhet för att svara upp mot intressenters men framförallt konsumenternas ökade krav på miljö- och klimatfrågor på lokal nivå snarare än global.
Konsumenternas ökande efterfrågan på hållbara och miljövänliga produkter medför att dagligvaruhandelns butikskedjor förväntas svara på miljöutmaningar, och erbjuda hållbara produkter, minskat matsvinn och återvinningsbara förpackningar.
Period | 2023-nov.-21 |
---|---|
Evenemangstitel | Skånes Livsmedelsdag - För vår mat, hälsa, jord och framtid. Livsmedelsaktörerna i Skåne samlas för att trygga framtiden. |
Typ av evenemang | Konferens |
Plats | Malmö, SverigeVisa på karta |
Omfattning | Nationell |
Nyckelord
- Mat
- Hälsa
- Hållbarhet
- Konsumtion