Beskrivning
Så kallad artificiell intelligens, AI, finns idag på en mängd områden och de flesta av oss nyttjar den i tjänster vi använder i vårt dagliga liv. De ligger ofta i bakgrunden i system som underlättar en mängd vanliga göromål som köp på internet, mejlkonversation, bankärenden, råd vid sjukdom, vägvisning, rekommendationer om nya filmer, böcker, eller kläder som strömningstjänster eller säljsajter erbjuder, autokorrekt i våra meddelanden och texter, och översättningstjänster. De som har tillgång till dator kan använda AI-tjänster (som ChatGPT eller Bing) för att få förslag på intressanta texter inom olika områden, sammanfatta och jämföra med andra texter, skriva en ny text som bygger på andra i vald stil och så vidare, och så vidare. Föreläsningen ställer frågan om hur utbildning och skola kan förhålla sig till den snabba teknologiska utvecklingen. Vilka möjligheter och problem kan finnas i mötet med AI-teknologin i relation till lärande och (ut)bildning? Om man spetsar till frågeställningen kan man undra om vi människor kommer behöva läsa texter eller skriva dem, när AI kan göra jobbet. Hur kommer vi att tänka på läsande och skrivande i framtiden?Period | 2024-apr.-11 |
---|---|
Evenemangstitel | Nyfiken på! Behöver vi kunna läsa och skriva när AI kan göra jobbet? |
Typ av evenemang | Annan |
Plats | Kristianstad, SverigeVisa på karta |
Omfattning | Regional |