Forskarnas tips: Så använder du AI på bästa sätt i studierna

Press/media: Press/MediaTidning

Beskrivning

Dra nytta av AI-verktyg istället för att förbjuda – det anser forskarna Kari Rönkkö och Montathar Faraon vid Högskolan Kristianstad. De uppmanar sina studenter att använda AI i studierna – och tycker att lärarna ska vara mer tillåtande.

Kari Rönkkö och Montathar Faraon ser många användningsområden där AI kan hjälpa studenterna – men säger att det bygger på en öppenhet och ett kontrakt mellan lärare och elev.

– Studenterna ska förstå varför de är här. De är inte här för att lära sig att arbeta med verktyg utan är här för att lära sig de grundläggande teorierna, förstå dem och kunna bruka dem själv, säger Kari Rönkkö, professor i informatik vid Högskolan Kristianstad.

– Vi vill att det ska vara ansvarsfullt, säger Montathar Faraon, biträdande professor i informatik.

Ämne

Användning av generativ artificiell intelligens inom högre utbildning

Period2025-maj-15

Mediabidrag

1

Mediabidrag

  • TitelForskarnas tips: Så använder du AI på bästa sätt i studierna
    OmfattningNationell
    Medianamn/-företagSVT Nyheter
    Typ av mediaWebb
    Land/TerritoriumSverige
    Datum25-05-15
    BeskrivningDra nytta av AI-verktyg istället för att förbjuda – det anser forskarna Kari Rönkkö och Montathar Faraon vid Högskolan Kristianstad. De uppmanar sina studenter att använda AI i studierna – och tycker att lärarna ska vara mer tillåtande.

    Kari Rönkkö och Montathar Faraon ser många användningsområden där AI kan hjälpa studenterna – men säger att det bygger på en öppenhet och ett kontrakt mellan lärare och elev.

    – Studenterna ska förstå varför de är här. De är inte här för att lära sig att arbeta med verktyg utan är här för att lära sig de grundläggande teorierna, förstå dem och kunna bruka dem själv, säger Kari Rönkkö, professor i informatik vid Högskolan Kristianstad.

    – Vi vill att det ska vara ansvarsfullt, säger Montathar Faraon, biträdande professor i informatik.
    Producent/författareErika Dahlin Jönsson
    PersonerMontathar Faraon, Kari Rönkkö

Nyckelord

  • artificiell intelligens
  • studenter
  • högre utbildning

Nationell ämneskategori

  • Människa-datorinteraktion (10204)