Hållbarhet i matbutiken berör oss alla!

Press/media: Press/MediaTidning

Period2022-sep.-14

Mediabidrag

1

Mediabidrag

  • TitelHållbarhet i matbutiken berör oss alla!
    OmfattningNationell
    Medianamn/-företagButiksnytt
    Typ av mediaWebb
    Land/TerritoriumSverige
    Datum22-09-14
    BeskrivningVisst talas det om hållbarhet. Men i butikerna är utbudet av hållbara produkter begränsat. I sin avhandling belyser Karin Alm dynamiken i butikskedjornas informationsflöde, och ser närmare på butikschefernas möjligheter att påverka sortimentet och utbilda kunderna i hållbar konsumtion.Men den som besöker en dagligvarubutik kan konstatera att sortimentet inte genomgått samma radikala förändring när det gäller hållbarhet. Visserligen förekommer numera lokalproducerade och ekologiska varor i butikernas sortiment, men dessa marknadsförs inte alltid synligt för kunden.

    – Konsumenterna efterlyser dessa varor, men många gånger låter de sedan bli att köpa dem till följd av det höga priset. I min forskning ville jag se om svaren kunde finnas i dynamiken mellan central och lokal nivå i butiken, säger Karin Alm.
    Producent/författareButiksnytt
    PersonerKarin Alm

Nyckelord

  • Butiksnytt
  • Dagligvaruhandeln
  • Hållbar konsumtion
  • Hållbarhet
  • Weber