Mediabidrag
1Mediabidrag
Titel Hållbarhet i matbutiken berör oss alla! Omfattning Nationell Medianamn/-företag Butiksnytt Typ av media Webb Land/Territorium Sverige Datum 22-09-14 Beskrivning Visst talas det om hållbarhet. Men i butikerna är utbudet av hållbara produkter begränsat. I sin avhandling belyser Karin Alm dynamiken i butikskedjornas informationsflöde, och ser närmare på butikschefernas möjligheter att påverka sortimentet och utbilda kunderna i hållbar konsumtion.Men den som besöker en dagligvarubutik kan konstatera att sortimentet inte genomgått samma radikala förändring när det gäller hållbarhet. Visserligen förekommer numera lokalproducerade och ekologiska varor i butikernas sortiment, men dessa marknadsförs inte alltid synligt för kunden.
– Konsumenterna efterlyser dessa varor, men många gånger låter de sedan bli att köpa dem till följd av det höga priset. I min forskning ville jag se om svaren kunde finnas i dynamiken mellan central och lokal nivå i butiken, säger Karin Alm.Producent/författare Butiksnytt Personer Karin Alm
Nyckelord
- Butiksnytt
- Dagligvaruhandeln
- Hållbar konsumtion
- Hållbarhet
- Weber