Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Läs om BALUs forskning på www.hkr.se.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Lisa Dessborn
- Fakulteten för naturvetenskap - Universitetslektor i miljövetenskap inr. mot hållbarhetsfrågor
- Barndom Lärande och Utbildning
- Avdelningen för miljövetenskap
- Ämnesgruppen för Miljövetenskap
- Man and Biosphere Health (MABH)
- Valberedningen - Ledamot
- Sustainable multifunctional landscapes
Person: Forskare
-
Anette Emilson
- Fakulteten för lärarutbildning - Professor i utbildningsvetenskap inriktning yngre barns lärande
- Barndom Lärande och Utbildning - Miljöledare
- Avdelningen för förskollärarutbildning
Person: Forskare
-
Lisa Fransson
- Fakulteten för lärarutbildning - Doktorand i pedagogiskt arbete i fritidshem – Naturvetenskap på fritids, Universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete inriktning fritidshem
- Barndom Lärande och Utbildning
- Avdelningen för grundlärarutbildning fritidshem
- Learning in Science and Mathematics (LISMA)
Person: Doktorand
-
Pedagogiskt arbete för barns tillhörighet i fritidshemmets utbildningsgemenskap
Emilson, A. (Projektledare), Lenninger, S. (Forskare) & Söderholm, J. (Forskare)
23-09-01 → 25-09-01
Projekt: Forskning
-
NiF: Naturupplevelse i Fritidshemmet
Beery, T. (PI), Fridberg, M. (PI) & Uhnger Wünsche, T. (PI)
22-03-01 → 26-05-30
Projekt: Forskning
-
ESD in ECE: Education for sustsainable development in early childhood education
Beery, T. (PI), Fridberg, M. (PI) & Thulin, S. (PI)
22-01-01 → 24-12-31
Projekt: Övrigt
Forskningsresultat
-
Aesthetic awareness as a tool for meaning: making and creating pedagogical environments
Persson, A. & Lenninger, S., 2024-aug.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Sammanfattning (abstract) › Peer review
Öppen tillgång -
Can we play with science? Preschool teachers’ discussion about play-responsive teaching and how science content can be introduced into play with support of digital tools
Lund, K., Redfors, A. & Jonsson, A., 2024-juni-11, I: Early Years.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgång -
Early childhood education for sustainable development in the Nordic national curricula: Status and content
Norðdahl, Pálmadóttir, Heggen, Jørgensen, Furu, Thulin, S., Fridberg, M., Sandberg, B., Langholm, Damgaard, Hirvi, Møller & Staffans, 2024-aug.-28, I: Environmental Education Research.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
-
OMEP European Conference and Assembly, Sustainability from the start
Dessborn, L. (Deltagare)
2024-apr.-24 → 2024-apr.-26Aktivitet: Deltagit i eller arrangerat evenemang › Deltagit i konferens
-
Inclusive Education, Who needs inclusion, and what is it?
Lenninger, S. (Talare)
2023-sep.-20Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Skrivandets gränser. Normering genom skrivdiskurser i tidig skrivundervisning
Forsberg, C. (Talare)
2022-feb.-16Aktivitet: Föredrag eller presentation › Framträdande
Tidningsurklipp
-
Förskolebarn får lära sig kemi och fysik
Redfors, A., Fridberg, M. & Jonsson, A.
21-10-06
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Titta, känna och lukta är vägen till kemi och fysik i förskolan
Jonsson, A., Redfors, A. & Fridberg, M.
20-11-04
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
Examensarbeten/Uppsatser
-
Hållbar utveckling i förskolan: En kvalitativ studie om hur hållbar utveckling har implementerats i förskolan
Månsson, A. (Författare) & Paulander, M. (Författare), Finné Persson, L. (Handledare) & Gustavsson, L. (Examinator), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Resursfördelning i förskolan: pedagogers uppfattningar av dess påverkan på barngruppen
Karlsson, F. (Författare) & Torevik, A. (Författare), Gustavsson, L. (Handledare) & Rosberg, M. (Bedömande lärare), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil