Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Vid Fakulteten för lärarutbildning finns fem forskningsmiljöer samt en forskningsplattform:
- Barndom Lärande och Utbildning (BALU) med forskning relaterad till förskola, fritidshem och skola
- Forskning Relationell Pedagogik (FoRP) som bedriver teoretisk och empirisk forskning om pedagogisk praktik och professionalism.
- Forskningsmiljön Individ Grupp och Samhälle (FIGS) är en tvärvetenskaplig forskningsmiljö som förenar forskare inom psykologi, kriminologi och sociologi.
- Learning in Language and Literature (LiLL) det övergripande syftet med miljön är att samla och stödja forskning relevant för lärande inom språk och litteratur.
- Learning in Science and Mathematics (LISMA) brings all researchers in Science and Mathematics Education at Kristianstad University together.
- Forskningsplattformen Lärande i samverkan som bedriver forskning i samverkan med olika skolhuvudmän i Skåne.
Läs mer om verksamheten vid fakulteten för lärarutbildning på www.hkr.se.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Lena Ahlin
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i engelska
- Avdelningen för ämneslärarutbildning
- Learning in Language and Literature (LiLL)
Person: Forskare
-
Sharon Ahlquist
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i engelska
- Avdelningen för grundlärarutbildning F–6 - Meriterad lärare
- Learning in Language and Literature (LiLL)
- Forskning Relationell Pedagogik
Person: Forskare
-
Lotta Anderson
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i specialpedagogik
Person: Forskare
-
Barns rätt till lek, vila och fritidsaktiviteter
Garmy, P. (PI), Garnow, T. (Forskare), Plantin Ewe, L. (Forskare) & Nilsson Lindström, P. (Forskare)
24-11-01 → …
Projekt: Forskning
-
Språkande i so-undervisningen: samverkan för ökad medvetenhet och tillämpning i skolpraktiken
Magnusson, P. (PI), Lindh, C. (PI), Andersson Hult, L. (PI) & Björemark, E. (PI)
24-09-02 → 29-06-30
Projekt: Forskning
-
Pedagogers relationskompetens och elever med NPS
Plantin Ewe, L. (PI) & Aspelin, J. (Forskare)
24-09-01 → 25-05-31
Projekt: Forskning
Forskningsresultat
-
Konflikt som möjlighet och begränsning i barns tillhörighetsprocesser
Emilson, A. & Johansson, E., 2025, (Accepterad/under tryckning) Konflikthantering i professionellt lärarskap . Hakvoort, I. & Friberg, B. (red.). 5 red. GleerupForskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
A 27-country test of communicating the scientific consensus on climate change
Većkalov, B., Geiger, S. J., Bartoš, F., White, M. P., Rutjens, B. T., van Harreveld, F., Stablum, F., Akın, B., Aldoh, A., Bai, J., Berglund, F., Bratina Zimic, A., Broyles, M., Catania, A., Chen, A., Chorzępa, M., Farahat, E., Götz, J., Hoter-Ishay, B. & Jordan, G. & 26 andra, , 2024-aug.-26, I: Nature Human Behaviour. 8, 10, s. 1892-1905 14 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil5 Citeringar (Scopus)10 Nedladdningar (Pure) -
A comparative analysis of movement and physical activity in early childhood teacher education policy in five Nordic countries
Christiansen, L. B., Ekberg, J. E., Soini, A., Larsen, R., Kristjánsdóttir, G., Froberg, K., Sollerhed, A. C., Sääkslahti, A., Fjørtoft, I., Vilhjálmsson, R. & Olesen, L. G., 2024-apr.-05, I: Frontiers in sports and active living. 6, 1352520.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil18 Nedladdningar (Pure)
Forskningsdatauppsättningar
-
Biocultural approaches to sustainability: a systematic review of the scientific literature
Hanspach, J. (Skapad av), Haider, L. J. (Skapad av), Oteris-Rozas, E. (Skapad av), Stahl Olafsson, A. (Skapad av), Gulsrud, N. (Skapad av), Raymond, C. (Skapad av), Torralba, M. (Skapad av), Martín-López, B. (Skapad av), Bieling, C. (Skapad av), García Martín, M. (Skapad av), Albert, C. (Skapad av), Beery, T. (Skapad av), Fagerholm, N. (Skapad av), Díaz-Reviriego, I. (Skapad av), Drews-Shambroom, A. (Skapad av) & Plieninger, T. (Skapad av), Dryad, 2020-juni-25
Datauppsättning
-
Tabellarisk sammanfattning av 58 pedagogiska utredningar från Sverige och Tyskland
Barow, T. (Skapad av) & Östlund, D. (Skapad av), Svensk nationell datatjänst (SND), 2019-nov.-27
DOI: 10.5878/3n2k-fm21
Datauppsättning
-
Personality Traits and Trust as Predictors of Compliance during the COVID-19 pandemic in Sweden
Schmeisser, Y. (Skapad av), Renström, E. (Skapad av) & Bäck, H. (Skapad av), OSF, 2020-okt.-05
Datauppsättning
Aktiviteter
-
Digitala textkompetenser och inkludering: Mellanstadielärares val
Blomberg Kjellström, K. (Talare)
2024-dec.-03Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
AI och skrivande i högstadiet: Teoretiska perspektiv
Lindgren, E. (Talare), Hermansson, C. (Talare), Johansson, V. (Talare) & Wengelin, Å. (Talare)
2024-nov.-27Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Lärares och elevers upplevelser av relationer med elever med och utan ADHD/autism
Plantin Ewe, L. (Talare)
2024-nov.-26Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
Tidningsurklipp
-
-
Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
24-10-08
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Forskere fandt skatten i en svensk skov. Nu har de gennemskuet sproget.
24-10-02
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
Examensarbeten/Uppsatser
-
257 svensklärares arbete med läsning: svensklärares egen uppfattning av hur och hur mycket de arbetar med läsning av skönlitteratur i årskurs F-6
Axved, S. (Författare), Smedberg Bondesson, A. (Handledare) & Liedtke, J. (Examinator), 2020-juni-09Examensarbete: Magisterexamen
Fil -
Abakus i undervisningen: en kvalitativ studie som synliggör lärares erfarenheter med abakus
Andersson, M. (Författare) & Lillienberg, R. (Författare), Green, J. (Handledare) & Juter, K. (Examinator), 2020-sep.-16Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
A B C, hur svårt är D?: En studie i lärares val av strategier i den initiala bokstavsinlärningen
Andersson, M. (Författare) & Folkestad, A. (Författare), Lindh, C. (Handledare) & Magnusson, P. (Examinator), 2021-juni-16Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil