Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Vid Fakulteten för lärarutbildning finns fem forskningsmiljöer samt en forskningsplattform:
- Barndom Lärande och Utbildning (BALU) med forskning relaterad till förskola, fritidshem och skola
- Forskning Relationell Pedagogik (FoRP) som bedriver teoretisk och empirisk forskning om pedagogisk praktik och professionalism.
- Forskningsmiljön Individ Grupp och Samhälle (FIGS) är en tvärvetenskaplig forskningsmiljö som förenar forskare inom psykologi, kriminologi och sociologi.
- Learning in Language and Literature (LiLL) det övergripande syftet med miljön är att samla och stödja forskning relevant för lärande inom språk och litteratur.
- Learning in Science and Mathematics (LISMA) brings all researchers in Science and Mathematics Education at Kristianstad University together.
- Forskningsplattformen Lärande i samverkan som bedriver forskning i samverkan med olika skolhuvudmän i Skåne.
Läs mer om verksamheten vid fakulteten för lärarutbildning på www.hkr.se.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Lena Ahlin
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i engelska
- Avdelningen för ämneslärarutbildning
- Learning in Language and Literature (LiLL)
Person: Forskare
-
Johanna Andersson
- Fakulteten för lärarutbildning - Doktorand i pedagogiskt arbete - Naturvetenskapens didaktik
- Avdelningen för ämneslärarutbildning
- Learning in Science and Mathematics (LISMA)
Person: Doktorand
-
Lars Andersson Hult
- Fakulteten för lärarutbildning - Biträdande professor i historia med didaktiskt inriktning
- Avdelningen för ämneslärarutbildning - Ämnesföreträdare samhällsorienterade ämnenas didaktik
Person: Forskare
-
Att utveckla lärarstudenters socioemotionella kompetens - och teoretisera praktiken
Nilfyr, K. (Forskare) & Plantin Ewe, L. (Forskare)
25-10-24 → 26-12-18
Projekt: Forskning
-
How do neurodivergent (Autistic, ADHD, learning difficulty) students (male and female) perceive their university experience?
Plantin Ewe, L. (Forskare), Gibbs, K. (PI), Fjelkner Pihl, A. (Forskare), Henning, C. (Doktorand), Gallacher, A. (Forskare), McGill, C. (Forskare), Hunter, A. (Forskare), Ford, D. (Forskare), Duffy, K. (Forskare), Muller, V. (Forskare), Piko, B. (Forskare), Morina Diez, A. (Forskare) & Maddock, L. (Forskare)
25-08-01 → 27-09-01
Projekt: Forskning
-
När lärandet blir en gåta – att förena kognitionsforskning och pedagogik för en tillgänglig skola
Plantin Ewe, L. (Projektledare) & Petersson-Bloom, L. (Forskare)
25-06-01 → 26-05-31
Projekt: Övrigt
Forskningsresultat
-
«Jeg tror ikke, man skal læse et fantastisk eventyr om at prinsen samlede skrald og så blev hele verden perfekt»: En undersøkelse av danske, norske og svenske lærerstudenters opplevelser av tverrnordisk litteraturundervisning
Svelstad, P. E., Steffensen, T., Brekke, M. L. & Bondesson, A. S., 2025-juni-10, I: Acta Didactica Norden. 19, 2, 3.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil23 Nedladdningar (Pure) -
ACCESS-projektet: Samtal om levnadsvanor för personer med intellektuell funktionsnedsättning
Gustafsson, C., Nilsson, P., Östlund, D., Sjöwall, D. & Behm, L., 2025-okt.-14.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Poster › Peer review
Fil -
ACCESS to person-centered lifestyle counselling for persons with intellectual disability (ID)
Gustafsson, C., Östlund, D., Nilsson, P., Sjöwall, D. & Behm, L., 2025-juni-09.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Poster › Peer review
Öppen tillgångFil
Forskningsdatauppsättningar
-
Biocultural approaches to sustainability: a systematic review of the scientific literature
Hanspach, J. (Skapad av), Haider, L. J. (Skapad av), Oteris-Rozas, E. (Skapad av), Stahl Olafsson, A. (Skapad av), Gulsrud, N. (Skapad av), Raymond, C. (Skapad av), Torralba, M. (Skapad av), Martín-López, B. (Skapad av), Bieling, C. (Skapad av), García Martín, M. (Skapad av), Albert, C. (Skapad av), Beery, T. (Skapad av), Fagerholm, N. (Skapad av), Díaz-Reviriego, I. (Skapad av), Drews-Shambroom, A. (Skapad av) & Plieninger, T. (Skapad av), Dryad, 2020-juni-25
Datauppsättning
-
Tabellarisk sammanfattning av 58 pedagogiska utredningar från Sverige och Tyskland
Barow, T. (Skapad av) & Östlund, D. (Skapad av), Svensk nationell datatjänst (SND), 2019-nov.-27
DOI: 10.5878/3n2k-fm21
Datauppsättning
-
Annoterad data för antonymer på engelska
Löhndorf, S. (Skapad av) & Paradis, C. (Skapad av), Researchdata.se, 2024-sep.-26
DOI: 10.5878/4042-mg83, https://researchdata.se/sv/catalogue/dataset/2024-151
Datauppsättning
Aktiviteter
-
Nyfiken på?
Sapir, Y. (Deltagare)
2025-nov.-27Aktivitet: Deltagit i eller arrangerat evenemang › Organiserat föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Varifrån kommer dalmålet och var är rättviksmålet plats bland dalmålen? Om urnordiska, jägare-samlare, svear och lövjerskor. Nya rön om dalmålet från Sapir & Lundgrens senaste bok, A Grammar of Elfdalian
Sapir, Y. (Talare)
2025-nov.-25Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Älvdalskans och dalmålets ursprung och släktskap inom den nordiska språkfamiljen
Sapir, Y. (Talare)
2025-nov.-19Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
Tidningsurklipp
-
Lättlästpodden avsnitt 21: Ämnesövergripande arbete -skapa förståelse för hur världen hänger ihop
25-10-02
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Radio
-
Digital eller fysisk aktivitet - måste man välja?
25-09-24
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Forskarstudie om mobilfria skolor i Ronneby
25-05-09
1 objekt av Mediabevakning
Press/media: Press/Media › TV
Examensarbeten/Uppsatser
-
257 svensklärares arbete med läsning: svensklärares egen uppfattning av hur och hur mycket de arbetar med läsning av skönlitteratur i årskurs F-6
Axved, S. (Författare), Smedberg Bondesson, A. (Handledare) & Liedtke, J. (Examinator), 2020-juni-09Examensarbete: Magisterexamen
Fil -
Abakus i undervisningen: en kvalitativ studie som synliggör lärares erfarenheter med abakus
Andersson, M. (Författare) & Lillienberg, R. (Författare), Green, J. (Handledare) & Juter, K. (Examinator), 2020-sep.-16Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
A B C, hur svårt är D?: En studie i lärares val av strategier i den initiala bokstavsinlärningen
Andersson, M. (Författare) & Folkestad, A. (Författare), Lindh, C. (Handledare) & Magnusson, P. (Examinator), 2021-juni-16Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil