Examensarbeten/Uppsatser
- 1 - 50 av 1 213 resultat
Sökresultat
-
…”man måste anpassa sig lite så man faktiskt blir förstådd”: Specialpedagogens relationskompetens utifrån förskollärares perspektiv
Berggren, E. (Författare) & Edlund, M. (Författare), Nilfyr, K. (Handledare), Petersson-Bloom, L. (Bedömande lärare) & Aspelin, J. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Vågar de prata när de är små så fortsätter de att våga”: En intervjustudie om fyra lågstadielärares erfarenheter av talängslan i engelskundervisningen
Björk Olin, I. (Författare) & Green, L. (Författare), Bergman, K. (Handledare), Ahlin, L. (Bedömande lärare) & Magnusson, P. (Examinator), 2024-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Wow, vad jag har längtat efter er profession…”: En enkätstudie om vilka förväntningar lärare i årskurs F-6 har på speciallärare med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling
Karlsson, C. (Författare) & Olofsson, A. (Författare), Håkansson, G. (Handledare) & Roos, C. (Examinator), 2019-juni-11Examensarbete: Magisterexamen
Fil -
”Vi sliter vårt hår ibland”: en kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares erfarenheter i relation till det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan
Sandqvist, F. (Författare) & Kaniza, A. (Författare), Gustavsson, L. (Handledare) & Hansson, K. (Examinator), 2020-apr.-16Examensarbete: Högskoleexamen
Fil -
”Vi måste först och främst lära känna barnet”: En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av förebyggande arbete för barn som visar utagerande beteenden i förskolan
Malmberg, J. (Författare), Källqvist, M. (Handledare) & Lenninger, S. (Bedömande lärare), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Vi gör det för lärarens skull”: en studie av hur lärarens arbete med boksamtal påverkar hur elever anser sig vara motiverade att läsa vidare efteråt
Billvik, C. (Författare) & Malmberg, E. (Författare), Persson, H. (Handledare) & Smedberg Bondesson, A. (Examinator), 2020-feb.-19Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Vi gör det för att hjälpa”: En kvalitativ studie om det pedagogiska arbetet vid misstanke om barn som far illa
Karlsson, L. (Författare) & Sjöstrand, E. (Författare), Karlsson, C. (Handledare), Rosberg, M. (Bedömande lärare) & Lenninger, S. (Examinator), 2023-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Walla bro”: Legitimerade lärare i fritidshemmets uppfattning om elevernas användning av förortssvenska
Fransson Yücel, R. (Författare) & Persson, F. (Författare), Uhnger Wünsche, T. (Handledare), Asklund, J. (Bedömande lärare) & Lenninger, S. (Examinator), 2023-juniExamensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Vad händer om jag gör fel?”: en kvalitativ innehållsanalys av appar anpassade för användning i ämnet svenska i grundskolans tidigare år.
Eriksson, J. (Författare) & Lindberg, A. (Författare), Asklund, J. (Handledare) & Borgfeldt, E. (Examinator), 2020-juni-11Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Vad gjorde du i konflikten?”: En intervjustudie om konflikthantering i fritidshemmet
Frantz, V. (Författare) & Kongphachith, T. (Författare), Nilsson Sjöberg, M. (Handledare), Bjärehed, M. (Bedömande lärare) & Lenninger, S. (Examinator), 2024-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Tänker man rätt?”: En studie kring personalen i särskolans föreställningar om elever på tidig utvecklingsnivå ur ett intersektionellt perspektiv
Cronmalm, M. (Författare), Ahlqvist, K. (Handledare) & Roos, C. (Examinator), 2020-mars-05Examensarbete: Magisterexamen
Fil -
”Subgrupper, jag ser en stor vinst i det”: En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av gruppsammansättningar i förskolan
Frykman, A. (Författare) & Chanouha, H. (Författare), Holm, H. (Handledare), Nilsson Sjöberg, M. (Bedömande lärare), Lenninger, S. (Examinator) & Rosberg, M. (Examinator), 2023-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Språket ska inte vara ett hinder för dem att lyckas”: En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt
Nilsson, C. (Författare), Pregart, L. (Författare) & Strand, M. (Författare), Nilfyr, K. (Handledare), Persson, A.-E. (Bedömande lärare) & Östlund, D. (Examinator), 2022-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Snart kommer någon få reda på att jag är en bluff”: Om sambandet mellan impostor syndrome och arbetsrelaterad utbrändhet
Hultbrant, E. (Författare), Davidson, P. (Handledare) & Jönsson, P. (Examinator), 2023-juniExamensarbete: Kandidatexamen
Fil -
”Ska ju alltid försöka tillgodose alla, såklart”: En fenomenografisk studie om personal i fritidshems uppfattningar kring elevers behov
Berntsson, M. (Författare) & Setterborn, A. (Författare), Uhnger Wünsche, T. (Handledare), Dahl, C. (Bedömande lärare) & Lenninger, S. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Om jag kan få barn att förstå det magiska med boken… då kommer jag göra en jättestor skillnad.”: En studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbete med utformningen av en stimulerande läsmiljö.
Svensson, A. (Författare) & Särnblad, E. (Författare), Asklund, J. (Handledare) & Dahl, C. (Examinator), 2020-dec.-21Examensarbete: Kandidatexamen
Fil -
”Oj, varför jag väljer ett visst läromedel?”: En kvalitativ undersökning av faktorer som påverkar NO-lärares val av läromedel i mellanstadiet
Norling, C. (Författare), Eriksson, M. (Handledare), Mårtensson, J. (Bedömande lärare) & Magnusson, P. (Examinator), 2025-juniExamensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”När vi läser tillsammans och pratar om boken förstår jag bättre”: -att finna läslust och väcka tysta klassrum vid läsförståelsearbete
Ekblad, K. (Författare) & Olsson, H. (Författare), Bruce, B. (Handledare) & Rubin, M. (Examinator), 2020-maj-29Examensarbete: Magisterexamen
Fil -
”När man får till en blick bara och sen så vet den andra vad som ska göras”: En kvalitativ studie om roller, förväntningar och undervisningsfaktorer i speciallärares och elevassistenters yrkesutövning i anpassad grundskola
Hall, A. (Författare) & Persson, J. (Författare), Petersson-Bloom, L. (Handledare), Andersson, A.-L. (Bedömande lärare) & Sjunnesson, H. (Examinator), 2025-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Nämen oj, är du redan klar?”: en deskriptiv studie av lärares syn på matematiskt begåvade elever och deras undervisningssituation i matematikämnet
Molin, E. (Författare) & Nilsson, I. (Författare), Hansson, Ö. (Handledare), Svensson, C. (Bedömande lärare) & Magnusson, P. (Examinator), 2023-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Nyckeln till att få hjälp är att vara en del av hjälpen”: En studie om gymnasieelevers delaktighet i pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram
Lindh, S. (Författare) & Nalbantic, N. (Författare), Persson, A.-E. (Handledare) & Östlund, D. (Examinator), 2021-juni-24Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Nej, nu får du inte cykla där för nu är de små här”: En studie baserad på pedagogers resonemang om lek och undervisning på åtskilda respektive gemensamma förskolegårdar
Tillgren, M. (Författare), Holm, H. (Handledare), Kullenberg, T. (Bedömande lärare) & Rosberg, M. (Examinator), 2024-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Naturen är helt magisk”: Yrkesspråk för beskrivning av resonans med Världen i fritidshem
Sundberg, N. (Författare), Eklöf, A. (Handledare) & Tullgren, C. (Bedömande lärare), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Men är man liksom med där så kan leken bygga ofantligt bra broar till andra kompisar utan att vi har samma verbala språk”: Leken som verktyg för att främja trygghet för nyanlända barn i förskolan
Hammerå, S. (Författare) & Kördel, A. (Författare), Bengtsson, I. (Handledare) & Borgfeldt, E. (Examinator), 2018-dec.-18Examensarbete: Kandidatexamen
Fil -
”Men varför inte testa på alla?”: En lesson study med en speciallärare och en lärare med fokus på en språkligt tillgänglig undervisning i NO
Gullstrand, L. (Författare) & Ignatius, C. (Författare), Håkansson, G. (Handledare) & Persson, A.-E. (Examinator), 2019-dec.Examensarbete: Magisterexamen
Fil -
”Men som fritidslärare så kan jag ändå tycka att det handlar rätt mycket om att ha människokunskap”: Rektorers uppfattningar av fritidslärares yrkesroll
Friberg, L. (Författare) & Karlsson, D. (Författare), Westlund, K. (Handledare) & Lenninger, S. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Man ser så mycket och lär sig så mycket om barnet genom leken”: En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om att delta i fantasilek tillsammans med barn
Nilsson, E. (Författare) & Svensson, O. (Författare), Radeklev, E. (Handledare) & Thulin, S. (Examinator), 2021Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Man klickar ju inte med alla”: En undersökning om pedagogiska relationer i förskolan
Johansson, L. (Författare) & Ljungdahl, M. (Författare), Kullenberg, T. (Handledare), Rosberg, M. (Examinator) & Nilsson, L.-E. (Bedömande lärare), 2022-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Man kan ju alltid räkna på fingrarna”: En kvalitativ undersökning om hur elever i årskurs 2 använder sig av laborativa material i matematiska problemlösningssituationer
Wass Olsson, E. (Författare), Green, J. (Handledare), Hansson, Ö. (Bedömande lärare) & Magnusson, P. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Jag tänker att man vill rusta dem”: En fallstudie om språkutvecklande förhållningssätt i fritidshemmens verksamhet
Fredin, M. (Författare) & Andersson Rasidaki, K. (Författare), Westlund, K. (Handledare), Hansson, E. (Bedömande lärare) & Lenninger, S. (Examinator), 2023-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Jag tror att det spontana är nyckeln för språkutveckling”: Förskollärares uppfattningar om språkutveckling vid spontana situationer
Hansson, J. (Författare) & Krüger, J. (Författare), Sjöberg Larsson, C. (Handledare), Tullgren, C. (Bedömande lärare), Lenninger, S. (Examinator) & Rosberg, M. (Examinator), 2023-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Jag skulle säga att samtalsledarrollen återkommer i de flesta möten i mitt uppdrag som specialpedagog”: En studie om specialpedagogers uppfattningar kring sitt uppdrag med ett undersökande fokus på samtalsledarrollen
Andréason, A. (Författare) & Widerberg, T. (Författare), Bengtsson, I. (Handledare), Nilfyr, K. (Bedömande lärare) & Aspelin, J. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Jag ser inte skillnaden i att en fritidslärare ska palla mer”: Lärare i fritidshems uppfattningar om den komplexa yrkesrollen
Andersson, M. (Författare) & Larsen, A. (Författare), Roos, G. (Handledare), Holm, H. (Bedömande lärare) & Lenninger, S. (Examinator), 2023-juniExamensarbete: Kandidatexamen
Fil -
”Jag känner ju samhörighet med många av dem”: En studie om relationskompetens på folkhögskola
Edvardsson, A. (Författare) & Yngvesson, E. (Författare), Nilfyr, K. (Handledare) & Aspelin, J. (Examinator), 2025-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Jag har bara blivit den här spindeln i nätet”: En studie om lärare i fritidshems uppfattningar av yrkesrollen
Hermansson, E. (Författare) & Jonerud, D. (Författare), Roos, G. (Handledare) & Rosberg, M. (Examinator), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Jag brukar kalla dem avoider”: En kvalitativ studie om matematiklärare och speciallärare i matematiks tankar om matematikängslan
Andersson, C. (Författare), Rangstrand Hjort, S. (Handledare), Segerby, C. (Bedömande lärare) & Sjunnesson, H. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Magisterexamen
Fil -
”Inga hinder, bara möjligheter”: Lärares uppfattningar om utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena
Bergman, E. (Författare) & Strand, S. (Författare), Uhnger Wünsche, T. (Handledare), Rosberg, M. (Bedömande lärare) & Magnusson, P. (Examinator), 2023-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”I grunden handlar det om att känna en känsla av sammanhang”: En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om inkludering i samband med måltider i förskolan
Larsson, K. (Författare) & Olsson Holtestam, M. (Författare), Bondesson, A. (Handledare), Sepp, H. (Bedömande lärare) & Rosberg, M. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Har vi problem med glada barn som hoppar och studsar?”: Fritidslärares uppfattningar om barns rörelse samt arbetet med barns rörelseaktivitet i fritidshemmet
Culjak, I. (Författare) & Hydén, V. (Författare), Andersson, C. (Handledare), Hansson, E. (Bedömande lärare) & Lenninger, S. (Examinator), 2022-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
”Han kommer att blomma, det är jag helt övertygad om!”: En fallstudie om maktaspekter, hinder och möjligheter när nyanlända elever tas emot och undervisas i en gymnasiesärskola
Wetterstrand, M. (Författare), Anderson, L. (Handledare) & Roos, C. (Examinator), 2019-juni-28Examensarbete: Magisterexamen
Fil -
”Han gör min dag bra”... “men det är inte bara glass och ballonger”: En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver lärar-elev relationer i särskolan
Helene, E. (Författare) & Josefine, M. (Författare), Ahlqvist, K. (Handledare) & Segerby, C. (Examinator), 2021-juni-21Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Hade jag inte gått till gruppen hade jag inte kommit till skolan”: Elever, pedagoger och rektorers upplevelse av uppstarten och den första tiden i särskilda undervisningsgrupper
Palm, J. (Författare), Kullenberg, T. (Handledare), Petersson-Bloom, L. (Bedömande lärare) & Aspelin, J. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Masterexamen
Fil -
”Fler förstår fler, färre förstår färre”: En lesson study-inspirerad studie om matematikundervisning i årskurs 1 – ett samarbete mellan lärare och studiehandledare
Fornander, L. (Författare) & Söderlind, J. (Författare), Rangstrand Hjort, S. (Handledare), Segerby, C. (Bedömande lärare) & Sjunnesson, H. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Ett växande problem… med elever som tystnar.”: En studie om högstadielärares syn på retorik
Jönsson, P. (Författare), Forsberg, C. (Handledare), Dahl, C. (Bedömande lärare) & Johansson, V. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”En skola för alla”: en pedagogisk paradox i ett New public managementsamhälle
Palm, J. (Författare), Augustinsson, S. (Handledare) & Nilsson, L.-E. (Examinator), 2022-juniExamensarbete: Magisterexamen
Fil -
”En bild säger mer än tusen ord…”: Hur USA framställs genom bilder i läroböcker i ämnet samhällskunskap för gymnasiet
Melin Bandling, A. (Författare) & Sebbe, A. (Författare), Östlund, D. (Handledare) & Andersson, H. (Examinator), 2007-dec.-01Examensarbete: Kandidatexamen
Fil -
”Eleverna är fullmatade med falsk information”: En intervjustudie om samhällskunskapslärares syn på undervisningen i källkritik
Svensson, E. (Författare) & Söderberg, L. (Författare), Andersson Hult, L. (Handledare) & Larsson, M. (Bedömande lärare), 2025-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Eleverna blir lite ’lurade’ till att lära sig”: Användning och funktion av film i svenskundervisningen i årskurs F–3
Josefsson, M. (Författare), Johansson, V. (Handledare), Liedtke, J. (Bedömande lärare) & Magnusson, P. (Examinator), 2023-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Eftersom vi vet att vi inte kan lära barn allting, är det bäst att lära dem att lära sig själva”: om lärares undervisning i lärandestrategier i svenskämnet
Berglund, E. (Författare) & Sköld, L. (Författare), Möller, D. (Handledare) & Ingemansson, M. (Examinator), 2021-jan.-27Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
”Du anpassar efter var det barnet befinner sig”: En fallstudie med fokus på metoder kring extra anpassningar
Hårsmar, I. (Författare) & Olsson, M. (Författare), Fransson, L. (Handledare), Rosberg, M. (Bedömande lärare) & Lenninger, S. (Examinator), 2024-juniExamensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil