Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
I miljön Forskning relationell pedagogik (FoRP) bedrivs forskning om pedagogisk praktik och professionalism med utgångspunkt från relationella perspektiv. Forskningen handlar huvudsakligen om relationers - inte minst lärare-elev-relationens - betydelse för elevers och studenters lärande och utveckling. Centrala begrepp är relation, kommunikation och (lärar)professionalism. I brännpunkten står pedagogiska relationer som karakteriseras av kvaliteter som omsorg, utmaning och förtroende. I flera aktuella projekt undersöks lärares relationskompetens samt hur sådan kompetens kan utvecklas på lärarutbildning och i lärarfortbildning med stöd av olika slags metoder, till exempel videobaserad reflektion och avatarteknik. En rad medlemmar i miljön använder även mikroanalytiska angreppssätt för att fördjupa kunskaper om relationers betydelse i undervisning.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Sharon Ahlquist
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i engelska
- Avdelningen för grundlärarutbildning F–6 - Meriterad lärare
- Learning in Language and Literature (LiLL)
- Forskning Relationell Pedagogik
Person: Forskare
-
Jonas Aspelin
- Fakulteten för lärarutbildning - Professor i pedagogik
- Avdelningen för specialpedagogik
- Forskning Relationell Pedagogik - Miljöledare
Person: Forskare
-
Sören Augustinsson
- Fakulteten för ekonomi - Biträdande professor i arbetsvetenskap
- Avdelningen för arbetsliv
- Governance Regulation Internationalization and Performance (GRIP)
- Forskning Relationell Pedagogik
Person: Forskare
-
Pedagogers relationskompetens och elever med NPS
Plantin Ewe, L. (PI) & Aspelin, J. (Forskare)
24-09-01 → 25-05-31
Projekt: Forskning
-
Implementeringen av Nationell bedömning i Matematik för elever som läser enligt Läroplanen för Anpassad Grundskola
Andersson, A.-L. (Forskare), Bagger, A. (Forskare) & Östlund, D. (Forskare)
24-08-26 → 27-08-26
Projekt: Forskning
-
Kvinnliga universitetsstudenter med ADHD
Plantin Ewe, L. (Forskare), Fjelkner Pihl, A. (Forskare), Gibbs, K. (PI), Nilfyr, K. (Forskare) & Maddock, L. (Forskare)
24-05-06 → 25-06-30
Projekt: Forskning
Forskningsresultat
-
Don’t pull the rug: Lay the foundation for inclusion and accessibility
Ewe, L. P. & Galvin, T., 2025-apr.-10.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Interaktion, emotioner och relationer i en förskolekontext
Nilfyr, K., 2025, Samspel och relationer i pedagogisk praktik: Mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning. Aspelin, J. (red.). 1 red. Malmö: Gleerups Utbildning AB, Vol. 1. s. 51 - 67 16 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
Läromedel
Wåger, J. & Östlund, D., 2025-apr.-22, Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning: Hållbart och meningsfullt lärande. Östlund, D. & Wåger, J. (red.). s. 127 154 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
Forskningsdatauppsättningar
-
Tabellarisk sammanfattning av 58 pedagogiska utredningar från Sverige och Tyskland
Barow, T. (Skapad av) & Östlund, D. (Skapad av), Svensk nationell datatjänst (SND), 2019-nov.-27
DOI: 10.5878/3n2k-fm21
Datauppsättning
-
Grundskollärares relationskompetens
Aspelin, J. (Talare)
2025-apr.-01Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Digitala textkompetenser och inkludering: Mellanstadielärares val
Blomberg Kjellström, K. (Talare)
2025-feb.-19Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Teachlive: Lägesrapport från Högskolan Kristianstad
Östlund, D. (Talare), Lindberg, S. (Talare) & Hjelm, E. (Talare)
2025-feb.-11Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
Tidningsurklipp
-
Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
24-10-08
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Forskarna: Lärare behöver utveckla förmågan att förstå npf
Plantin Ewe, L. & Petersson-Bloom, L.
23-04-01
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Examensarbeten/Uppsatser
-
Berättande genom spelfilm och skönlitteratur i svenskundervisningen: En studie i högstadieelevers meningsskapande utifrån Selma Lagerlöfs roman Kejsarn av Portugallien och dess filmadaption
Lindvall, F. (Författare), Dahl, C. (Handledare) & Smedberg Bondesson, A. (Examinator), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Motivation till läsning av skönlitteratur: Legitimerade svensklärares erfarenheter årskurs 1-3
Hansson, I. (Författare) & Johansson, A. (Författare), Dahl, C. (Handledare) & Smedberg Bondesson, A. (Examinator), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Professionell utveckling genom specialpedagogisk handledning?: En enkätundersökning av faktorer som styr specialpedagogens uppdrag handledning
Andersson, C. (Författare) & Stark, G. (Författare), Byström, A. (Handledare) & Sjunnesson, H. (Examinator), 2014-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil