Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
I miljön Forskning relationell pedagogik (FoRP) bedrivs forskning om pedagogisk praktik och professionalism med utgångspunkt från relationella perspektiv. Forskningen handlar huvudsakligen om relationers - inte minst lärare-elev-relationens - betydelse för elevers och studenters lärande och utveckling. Centrala begrepp är relation, kommunikation och (lärar)professionalism. I brännpunkten står pedagogiska relationer som karakteriseras av kvaliteter som omsorg, utmaning och förtroende. I flera aktuella projekt undersöks lärares relationskompetens samt hur sådan kompetens kan utvecklas på lärarutbildning och i lärarfortbildning med stöd av olika slags metoder, till exempel videobaserad reflektion och avatarteknik. En rad medlemmar i miljön använder även mikroanalytiska angreppssätt för att fördjupa kunskaper om relationers betydelse i undervisning.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Sharon Ahlquist
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i engelska
- Avdelningen för grundlärarutbildning F–6 - Meriterad lärare
- Learning in Language and Literature (LiLL)
- Forskning Relationell Pedagogik
Person: Forskare
-
Jonas Aspelin
- Fakulteten för lärarutbildning - Professor i pedagogik
- Avdelningen för specialpedagogik
- Forskning Relationell Pedagogik - Miljöledare
Person: Forskare
-
Sören Augustinsson
- Fakulteten för ekonomi - Biträdande professor i arbetsvetenskap
- Avdelningen för arbetsliv
- Governance Regulation Internationalization and Performance (GRIP)
- Forskning Relationell Pedagogik
Person: Forskare
-
Den anpassade skolas ( f d särskolans )mångfacetterade kunskapsuppdrag
22-08-18 → 25-06-30
Projekt: Forskning
Fil -
Lärares metakunskap och bedömningspraktik i digitala, multimodala lärmiljöer
Magnusson, P., Sofkova Hashemi, S. & Åkerfeldt, A.
22-01-01 → 24-12-31
Projekt: Forskning
-
Forskningsresultat
-
A Former Special Educational Needs Teacher’s Critical Reflections About Lesson Plans and Adjustments: Educating Students With Intellectual Disability
Klefbeck, K., 2023-juni, Developing Inclusive Environments in Education: Global Practices and Curricula. 1 red. IGI Global, Vol. 1. s. 142-161 20 s.Bidragets översatta titel :En före detta speciallärares kritiska reflektion kring planering och anpassning av undervisningen. : Utbildning av elever med intellektuell funktionsnedsättning. Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
Öppen tillgångFil4 Nedladdningar (Pure) -
ATTITUDES TOWARDS AN UNFAMILIAR PEER WITH COMPLEX COMMUNICATION NEEDS USING AN IPAD™ WITH AAC SOFTWARE AND A COMMUNICATION BOARD: Perspectives of Adolescents with Physical Disabilities1
Dada, S., Flores, C., Tönsing, K. & Wilder, J., 2023-jan.-01, The Routledge Handbook of Inclusive Education for Teacher Educators: Issues, Considerations, and Strategies: Issues, Considerations, and Strategies. Taylor and Francis Inc., s. 105-120 16 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review
-
Building Inclusive Education in K-12 Classrooms and Higher Education: Theories and Principles
Koreeda, K. (red.), Masayoshi, T. (red.), Ikuta, S. (red.), Minchin Dalton, E. (red.) & Plantin Ewe, L. (red.), 2023-juni, 1 red. IGI Global Publishing. 339 s.Forskningsoutput: Bok/rapport › Antologi › Peer review
Forskningsdatauppsättningar
-
Tabellarisk sammanfattning av 58 pedagogiska utredningar från Sverige och Tyskland
Barow, T. (Skapad av) & Östlund, D. (Skapad av), Svensk nationell datatjänst (SND), 2019-nov.-27
DOI: 10.5878/3n2k-fm21
Datauppsättning
-
Nyfiken på! Hur kan lärare skapa bättre relationer med elever med ADHD?
Linda Plantin Ewe (Talare)
2023-apr.-13Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Speciallärar-och specialpedagogstudenters relationskompetens: hur kan den utvecklas?
Jonas Aspelin (Inbjuden talare) & Sofia Lindberg (Inbjuden talare)
2023Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Kristian Blomberg Kjellström
Daniel Östlund (Huvudhandledare) & Petra Magnusson (Biträdande handledare)
2022-sep.-01 → 2027-aug.-31Aktivitet: Examination och handledning › Handledning av doktorander
Tidningsurklipp
-
Forskarna: Lärare behöver utveckla förmågan att förstå npf
Linda Plantin Ewe & Linda Petersson-Bloom
23-04-01
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
-
Så kan lärare förbättra relationer till elever med adhd - ny forskning
23-01-01
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
Examensarbeten/Uppsatser
-
Berättande genom spelfilm och skönlitteratur i svenskundervisningen: En studie i högstadieelevers meningsskapande utifrån Selma Lagerlöfs roman Kejsarn av Portugallien och dess filmadaption
Författare: Lindvall, F., 2021-dec.Handledare: Dahl, C. (Handledare) & Smedberg Bondesson, A. (Examinator)
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Motivation till läsning av skönlitteratur: Legitimerade svensklärares erfarenheter årskurs 1-3
Författare: Hansson, I. & Johansson, A., 2021-dec.Handledare: Dahl, C. (Handledare) & Smedberg Bondesson, A. (Examinator)
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Professionell utveckling genom specialpedagogisk handledning?: En enkätundersökning av faktorer som styr specialpedagogens uppdrag handledning
Författare: Andersson, C. & Stark, G., 2014-juniHandledare: Byström, A. (Handledare) & Sjunnesson, H. (Examinator)
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil