Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
I miljön Forskning relationell pedagogik (FoRP) bedrivs forskning om pedagogisk praktik och professionalism med utgångspunkt från relationella perspektiv. Forskningen handlar huvudsakligen om relationers - inte minst lärare-elev-relationens - betydelse för elevers och studenters lärande och utveckling. Centrala begrepp är relation, kommunikation och (lärar)professionalism. I brännpunkten står pedagogiska relationer som karakteriseras av kvaliteter som omsorg, utmaning och förtroende. I flera aktuella projekt undersöks lärares relationskompetens samt hur sådan kompetens kan utvecklas på lärarutbildning och i lärarfortbildning med stöd av olika slags metoder, till exempel videobaserad reflektion och avatarteknik. En rad medlemmar i miljön använder även mikroanalytiska angreppssätt för att fördjupa kunskaper om relationers betydelse i undervisning.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Jonas Aspelin
- Fakulteten för lärarutbildning - Professor i pedagogik
- Avdelningen för specialpedagogik
- Forskning Relationell Pedagogik - Miljöledare
Person: Forskare
-
Sören Augustinsson
- Fakulteten för ekonomi - Biträdande professor i arbetsvetenskap
- Avdelningen för arbetsliv
- Governance Regulation Internationalization and Performance (GRIP)
- Forskning Relationell Pedagogik
Person: Forskare
-
Marlene Bjärehed
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i pedagogik
- Children’s and Young People’s Health in Social Context (CYPHiSCO)
- Avdelningen för grundlärarutbildning F–6
- Forskning Relationell Pedagogik
Person: Forskare
-
How do neurodivergent (Autistic, ADHD, learning difficulty) students (male and female) perceive their university experience?
Plantin Ewe, L. (Forskare), Gibbs, K. (PI), Fjelkner Pihl, A. (Forskare), Henning, C. (Doktorand), Gallacher, A. (Forskare), McGill, C. (Forskare), Hunter, A. (Forskare), Ford, D. (Forskare), Duffy, K. (Forskare), Muller, V. (Forskare), Piko, B. (Forskare), Morina Diez, A. (Forskare) & Maddock, L. (Forskare)
25-08-01 → 27-09-01
Projekt: Forskning
-
När lärandet blir en gåta – att förena kognitionsforskning och pedagogik för en tillgänglig skola
Plantin Ewe, L. (Projektledare) & Petersson-Bloom, L. (Forskare)
25-06-01 → 26-05-31
Projekt: Övrigt
-
Implementeringen av en språklig teori för innehållsinkluderad matematikundervisning
Segerby, C. (PI) & Svensson, C. (PI)
25-01-01 → 26-12-30
Projekt: Forskning
Forskningsresultat
-
ACCESS-projektet: Samtal om levnadsvanor för personer med intellektuell funktionsnedsättning
Gustafsson, C., Nilsson, P., Östlund, D., Sjöwall, D. & Behm, L., 2025-okt.-14.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Poster › Peer review
Fil -
A Systematic Research Review on Teachers’ Self-Efficacy in Educating Autistic Students
Petersson-Bloom, L. & Hansson, E., 2025-okt.-29, I: Autism and Developmental Language Impairments.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel, review › Peer review
Öppen tillgångFil -
Att möta och utveckla elevers intresse och nyfikenhet för naturvetenskap i fritidshemmet
Fransson, L., Hansson, L. & Östlund, D., 2025-aug.-21.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
Forskningsdatauppsättningar
-
Tabellarisk sammanfattning av 58 pedagogiska utredningar från Sverige och Tyskland
Barow, T. (Skapad av) & Östlund, D. (Skapad av), Svensk nationell datatjänst (SND), 2019-nov.-27
DOI: 10.5878/3n2k-fm21
Datauppsättning
-
Rocktober
Östlund, D. (Deltagare)
2025-okt.-14Aktivitet: Deltagit i eller arrangerat evenemang › Deltagit i föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
-
Veronica Semelius Granevalds disputation
Östlund, D. (Extern granskare)
2025-okt.-03Aktivitet: Examination och handledning › Betygsnämnd
Tidningsurklipp
-
Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
24-10-08
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Forskarna: Lärare behöver utveckla förmågan att förstå npf
Plantin Ewe, L. & Petersson-Bloom, L.
23-04-01
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Så kan lärare förbättra relationer till elever med adhd - ny forskning
23-01-01
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
Examensarbeten/Uppsatser
-
Berättande genom spelfilm och skönlitteratur i svenskundervisningen: En studie i högstadieelevers meningsskapande utifrån Selma Lagerlöfs roman Kejsarn av Portugallien och dess filmadaption
Lindvall, F. (Författare), Dahl, C. (Handledare) & Smedberg Bondesson, A. (Examinator), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Motivation till läsning av skönlitteratur: Legitimerade svensklärares erfarenheter årskurs 1-3
Hansson, I. (Författare) & Johansson, A. (Författare), Dahl, C. (Handledare) & Smedberg Bondesson, A. (Examinator), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Professionell utveckling genom specialpedagogisk handledning?: En enkätundersökning av faktorer som styr specialpedagogens uppdrag handledning
Andersson, C. (Författare) & Stark, G. (Författare), Byström, A. (Handledare) & Sjunnesson, H. (Examinator), 2014-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil