Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Learning in Language and Literature, LiLL, är från och med 2023 en forskningsmiljö på Fakulteten för Lärarutbildning vid Högskolan Kristanstad. Den samlar forskare och lärare, inklusive adjunkter och doktorander, inom ämnena svenska, engelska och utbildningsvetenskap. LiLL:s övergripande mål är att stödja forskning relaterat till lärande i språk och litteratur. Flera externt finansierade forskningsprojekt är knutna till forskningsmiljön, och miljön deltar också i en nationell forskarskola. Många av miljöns medarbetare har forskningssamarbeten med andra lärosäten nationellt och internationellt.
Inom miljön bedrivs forskning om läsning, vilket inkluderar områden som djupläsning och lässtrategier, hur historisk fiktion kan användas i en didaktisk kontext, litteraturläsning i förskolan, litteraturarbete och känslor i klassrummet och hur litteraturstudiet legitimeras. Annan forskning har undersökt flickboken och flickors läsning, adoptionsminnen, och olika perspektiv på exempelvis Selma Lagerlöfs och Anna Rydstedts texter.
Forskningen inkluderar också textanalyser från både skönlitterära och språkvetenskapliga perspektiv, samt läromedelsanalyser utifrån olika teoretiska ramverk.
Forskare inom miljön studerar också skrivande, vilket exempelvis innefattar undersökningar av hur skrivdiskurser normeras i tidig skrivundervisning, metodutveckling av verktyg för att studera skrivprocessen, klassrumsinterventioner för att stödja narrativt skrivande, skrivutveckling under skolåren ur ett kognitivt perspektiv, skrivande som social praktik och hur olika litteracitetsaktiviteter kan bidra till ämnesfördjupning, exempelvis i SO-ämnen. Vidare undersöks undervisning utifrån multimodala perspektiv, och bedömningspraktik i digitala och multimodala lärmiljöer.
Slutligen bedrivs också forskning på revitalisering av minoritetsspråk (som älvdalska och samiska språk), samt hur adjektivanvändningen utvecklas hos barn under skolåren.
Läs om forskning som bedrivs inom miljön här i Forskningsportalen, genom att klicka vidare på medarbetarnas profiler, och/eller att läsa om olika projekt knutna till miljön.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Lena Ahlin
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i engelska
- Avdelningen för ämneslärarutbildning
- Learning in Language and Literature (LiLL)
Person: Forskare
-
Sharon Ahlquist
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i engelska
- Avdelningen för grundlärarutbildning F–6 - Meriterad lärare
- Learning in Language and Literature (LiLL)
- Forskning Relationell Pedagogik
Person: Forskare
-
Jonas Asklund
- Avdelningen för grundlärarutbildning F–6
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetslektor i litteraturvetenskap
- Learning in Language and Literature (LiLL)
Person: Forskare
-
Språkande i so-undervisningen: samverkan för ökad medvetenhet och tillämpning i skolpraktiken
Magnusson, P. (PI), Lindh, C. (PI), Andersson Hult, L. (PI) & Björemark, E. (PI)
24-09-02 → 29-06-30
Projekt: Forskning
-
SKRUViS: Skrivande för lärande och handlingskompetens – samverkan för varaktig utveckling
Magnusson, P. (Projektledare) & Lindh, C. (Forskare)
24-08-07 → 27-06-30
Projekt: Forskning
-
Forskningsresultat
-
Att skapa, undervisa om och bedöma digitala multimodala texter
Magnusson, P. & Sofkova Hashemi, S., 2025, Digital kompetens för lärare. Sofkova Hashemi, S. & Godhe, A.-L. (red.). 2 red. Gleerups Utbildning AB, s. 121-134 13 s.Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok
-
Student Teacher Literacy Practices: A Cross-Country Examination of Writing and Attitudes
Sturk, E., Yigitoglu, N., Lindgren, E. & Johansson, V., 2025-mars.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Vem ska försvara Sverige (och varför)?
Forsberg, C., 2025-feb.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Poster
Aktiviteter
-
Det blir ju ett annat sätt att skriva. Lärare pratar om GAI.
Lindgren, E. (Talare), Hermansson, C. (Talare), Johansson, V. (Talare) & Wengelin, Å. (Talare)
2025-mars-18Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Digitala textkompetenser och inkludering: Mellanstadielärares val
Blomberg Kjellström, K. (Talare)
2025-feb.-19Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Slutseminarium för Linnea Wenell
Magnusson, P. (Examinator)
2025-feb.-19Aktivitet: Examination och handledning › Opponent
Tidningsurklipp
-
Interview om projektet Small Languages Rock og truede sprog
23-11-16
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Radio
-
Med et usædvanligt greb vil forsker redde truede sprog
23-11-13
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Intervju till Radio romano om samiskans vitalitet
23-10-26
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Radio