Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Lärande och undervisning i matematik och naturvetenskap är en prioriterad forskningsmiljö vid Högskolan Kristianstad.
Forskningen inom LISMA syftar till att öka kunskapen om undervisning och lärande i och om matematik och naturvetenskap. Vi söker inte efter innehållsoberoende beskrivningar på en generell nivå, utan istället karakteriseras verksamheten av en insikt om det specifika innehållets specifika betydelse för lärande och undervisning. Forskningen inom gruppen har i hög utsträckning berört lärande och undervisning som sker i samspel mellan individer, elevers attityder till naturvetenskap och matematik, naturvetenskapens natur, samt konsekvenser av och strategier för olika typer av bedömning.
Läs om LISMAs forskning som bidrar till att öka kunskapen om undervisning och lärande i och om matematik och naturvetenskap här i forskningsportal. Allmän information om forskargruppen och dess medlemmar kan du läsa via www.hkr.se.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Johanna Andersson
- Fakulteten för lärarutbildning - Doktorand i pedagogiskt arbete - Naturvetenskapens didaktik
- Avdelningen för ämneslärarutbildning
- Learning in Science and Mathematics (LISMA)
Person: Doktorand
-
Sara Brommesson
- Fakulteten för lärarutbildning - Doktorand inriktning mot naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Avdelningen för ämneslärarutbildning
- Learning in Science and Mathematics (LISMA)
Person: Doktorand
-
Jenny Edvardsson
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
- Avdelningen för ämneslärarutbildning - Meriterad lärare, Doktorand i pedagogiskt arbete Skönlitteratur som didaktiskt redskap i naturvetenskaps- och matematikundervisning
- Learning in Science and Mathematics (LISMA)
Person: Doktorand
-
Implementeringen av en språklig teori för innehållsinkluderad matematikundervisning
Segerby, C. (PI) & Svensson, C. (PI)
25-01-01 → 26-12-30
Projekt: Forskning
-
Internationellt forskningssamarbete om hållbar utveckling med Danmark (Absalon - Professionshögskola) Roskilde
Persson, C. (PI), Forsberg, S. (PI) & Kängsepp, P. (PI)
23-10-10 → …
Projekt: Forskning
-
Förstärkt verklighet i undervisning för hållbar utveckling i förskolan
Fridberg, M. (PI) & Redfors, A. (PI)
22-09-01 → 25-12-31
Projekt: Forskning
Forskningsresultat
-
Att synliggöra det osynliga: Läsloggar som verktyg för analys av jämställdhetsnormer i hemmet
Höijer, K., Bryntorp, A., Edvardsson, J. & Scazzocchio, A., 2025, (Inskickad) I: Educare.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
-
Augmented Reality i undervisning om ekologisk hållbar utveckling i förskola
Fridberg, M. & Redfors, A., 2025.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Evaluation of a self-instructional self-regulated learning material in mathematics
Balan, A. & Jönsson, A., 2025-mars-18, I: Frontiers in Education. 10, 1507803.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil
Aktiviteter
-
Early Years Science Education – pre- and in-service teachers
Redfors, A. (Talare)
2025-apr.-09Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Member of the Nordic reference committee in NAFA
Redfors, A. (Konsult)
2025-mars-05 → 2028-juni-30Aktivitet: Konsultverksamhet och sakkunniguppdrag › Sakkunniguppdrag
-
NERA Network 9 - Pre-Conference Workshop on Didaktik and Assessment
Jönsson, A. (Talare)
2025-mars-04Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
Fil
Tidningsurklipp
-
Barn ska få utvecklande naturupplevelser i vardagen
22-08-23
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Radio
-
Förskolebarn får lära sig kemi och fysik
Redfors, A., Fridberg, M. & Jonsson, A.
21-10-06
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Titta, känna och lukta är vägen till kemi och fysik i förskolan
Jonsson, A., Redfors, A. & Fridberg, M.
20-11-04
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
Examensarbeten/Uppsatser
-
Digitala läromedel inom matematikämnet: En intervjustudie om fördelar och nackdelar
Jobjer, K. (Författare), Hansson, Ö. (Handledare) & Svensson, C. (Examinator), 2022-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Ekologiska kompensationspooler: Är konceptet förenligt med sociala värden?: En kommuninriktad studie
Johansson, F. (Författare), Jönsson, I. (Handledare) & Beery, T. (Examinator), 2022-juniExamensarbete: Kandidatexamen
Fil -
Erfarenheter av påverkandefaktorer och stöd kring utomhusundervisning: En kvalitativ intervjustudie med NO-lärare i årskurs 4-6
Åhlén, A. (Författare) & Kristoffersson, O. (Författare), Einarsson, E. (Handledare) & Rosberg, M. (Examinator), 2021-dec.Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil