Projekt per år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Lärande och undervisning i matematik och naturvetenskap är en prioriterad forskningsmiljö vid Högskolan Kristianstad.
Forskningen inom LISMA syftar till att öka kunskapen om undervisning och lärande i och om matematik och naturvetenskap. Vi söker inte efter innehållsoberoende beskrivningar på en generell nivå, utan istället karakteriseras verksamheten av en insikt om det specifika innehållets specifika betydelse för lärande och undervisning. Forskningen inom gruppen har i hög utsträckning berört lärande och undervisning som sker i samspel mellan individer, elevers attityder till naturvetenskap och matematik, naturvetenskapens natur, samt konsekvenser av och strategier för olika typer av bedömning.
Läs om LISMAs forskning som bidrar till att öka kunskapen om undervisning och lärande i och om matematik och naturvetenskap här i forskningsportal. Allmän information om forskargruppen och dess medlemmar kan du läsa via www.hkr.se.
Fingeravtryck
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Profiler
-
Johanna Andersson
- Fakulteten för lärarutbildning - Doktorand i pedagogiskt arbete - Naturvetenskapens didaktik
- Avdelningen för ämneslärarutbildning
- Learning in Science and Mathematics (LISMA)
Person: Doktorand
-
Sara Brommesson
- Avdelningen för ämneslärarutbildning
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetsadjunkt i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Learning in Science and Mathematics (LISMA)
Person: Övrigt
-
Jenny Edvardsson
- Fakulteten för lärarutbildning - Universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap
- Avdelningen för ämneslärarutbildning - Meriterad lärare, Doktorand i pedagogiskt arbete Skönlitteratur som didaktiskt redskap i naturvetenskaps- och matematikundervisning
- Learning in Science and Mathematics (LISMA)
Person: Doktorand
-
Implementeringen av en språklig teori för innehållsinkluderad matematikundervisning
Segerby, C. (PI) & Svensson, C. (PI)
25-01-01 → 26-12-30
Projekt: Forskning
-
Inkluderande undervisning i naturvetenskap med fokus på elever med ADHD
Falkbrink, K. (Doktorand), Leden, L. (Huvudhandledare) & Plantin Ewe, L. (Biträdande handledare)
24-09-01 → 29-09-01
Projekt: Forskning
-
Internationellt forskningssamarbete om hållbar utveckling med Danmark (Absalon - Professionshögskola) Roskilde
Persson, C. (PI), Forsberg, S. (PI) & Kängsepp, P. (PI)
23-10-10 → …
Projekt: Forskning
Forskningsresultat
-
Att möta och utveckla elevers intresse och nyfikenhet för naturvetenskap i fritidshemmet
Fransson, L., Hansson, L. & Östlund, D., 2025-aug.-21.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan: Lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet
Henriksson, A., 2025, Kristianstad: Kristianstad University Press. 137 s.Forskningsoutput: Typer av avhandlingar › Doktorsavhandling
Öppen tillgångFil -
Att stötta elevers deltagande, engagemang och lärande vid arbete med öppna undersökningar på låg- och mellanstadiet – lärares perspektiv
Leden, L. & Hansson, L., 2025.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
Aktiviteter
-
Läskonferensen 2025: Språkliga och litterära vägar till lärande
Magnusson, P. (Talare), Lindh, C. (Talare), Ingemansson, M. (Talare), Dahl, C. (Talare), Kraft, S. (Talare), Blomberg Kjellström, K. (Talare) & Edvardsson, J. (Talare)
2025-okt.-17Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
Fil -
Möten med litteratur - Skönlitteratur i no-undervisningen
Edvardsson, J. (Talare)
2025-sep.-11Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
-
Skönlitteratur och hållbarhet
Edvardsson, J. (Talare)
2025-apr.-25Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare
Tidningsurklipp
-
Lättlästpodden avsnitt 21: Ämnesövergripande arbete -skapa förståelse för hur världen hänger ihop
25-10-02
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Radio
-
Digital eller fysisk aktivitet - måste man välja?
25-09-24
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Tidning
-
Barn ska få utvecklande naturupplevelser i vardagen
22-08-23
1 Mediabidrag
Press/media: Press/Media › Radio
Examensarbeten/Uppsatser
-
Digitala läromedel inom matematikämnet: En intervjustudie om fördelar och nackdelar
Jobjer, K. (Författare), Hansson, Ö. (Handledare) & Svensson, C. (Examinator), 2022-juniExamensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå
Fil -
Digitaliseringens dilemma i förskolan: En kvalitativ studie om förskollärares möjligheter och utmaningar ur ett didaktiskt perspektiv
Möller, L. (Författare) & Jönsson, J. (Författare), Holm, H. (Handledare), Svensson, C. (Bedömande lärare) & Porath Sjöö, E. (Examinator), 2025-juniExamensarbete: Yrkesexamen, grundnivå
Fil -
Ekologiska kompensationspooler: Är konceptet förenligt med sociala värden?: En kommuninriktad studie
Johansson, F. (Författare), Jönsson, I. (Handledare) & Beery, T. (Examinator), 2022-juniExamensarbete: Kandidatexamen
Fil