Projekt per år
Personlig profil
Forskning
Jag deltog i nationella forskarskolan i Matematik med ämnesdidaktisk inriktning (finansierad av Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskapsrådet, 2001-2006) och disputerade juni 2006.
Min tidiga forskning är inriktad på begreppsutveckling knuten till funktioner och relaterade begrepp inom matematik. Här studerar jag i första hand ämneslärarstudenters syn på funktioner, dess olika egenskaper och relationer till närliggande begrepp.
I min senare forskning har jag breddat mitt intresse till att omfatta hur matematik kommer till användning i andra ämnen och då framför allt i fysik. Här har jag deltagit i fleråriga forskningsprojekt och i samarbete med forskarkollegor bl.a. utvecklat en ternär modell (Matematik – Teoretisk modell – Verklighet) som utnyttjas i ett flertal studier.
I pågående forskning tillämpas den ternära modellen i samband med fysikundervisning på gymnasieskolan.
Undervisning
Jag undervisar i matematik, huvudsakligen inom ämneslärarutbildningen, och medverkar som handledare/bedömande lärare vid examensarbeten.
Jag deltar även i lärarfortbildning och har utvecklat fortbildningsmaterial för matematiklärare i Skolverkets regi.
Expertis relaterad till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG:er)
2015 godkände FN:s medlemsstater 17 globala mål för en hållbar utveckling (SDG:er), för att utrota fattigdomen, skydda planeten och garantera framgång för alla. Denna personens arbete bidrar till följande SDG(:er):
Fingeravtryck
- 1 Liknande profiler
Samarbeten och ledande forskningsområden under de senaste fem åren
Projekt
- 1 Slutfört
-
MaFy: Matematikens betydelse för fysikundervisning i gymnasieskolan
Redfors, A. (PI), Hansson, L. (Col), Hansson, Ö. (Col) & Juter, K. (Col)
16-01-01 → 19-12-31
Projekt: Forskning
-
On Mathematics and Physics Teaching in Upper-Secondary School
Hansson, Ö., Juter, K. & Redfors, A., 2023-maj-31, I: Education Sciences. 13, 6, s. 1-17 564.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil113 Nedladdningar (Pure) -
Mathematics in physics classrooms: A case study on mathematical reasoning in relation to the notion of specific heat capacity
Hansson, Ö., Juter, K. & Redfors, A., 2022, s. 65-72. 8 s.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Arbetsdokument (paper) › Peer review
Öppen tillgång -
Actions in the learning environment: Analyzing physics and mathematics lessons in the case of ODE
Juter, K., Hansson, Ö. & Redfors, A., 2021.Forskningsoutput: Konferensbidrag › Muntlig presentation › Peer review
-
Curriculum emphases, mathematics and teaching practices: Swedish upper-secondary physics teachers’ views
Hansson, L., Hansson, Ö., Juter, K. & Redfors, A., 2021, I: International Journal of Science and Mathematics Education. 19, s. 499-515 17 s.Forskningsoutput: Tidskriftsbidrag › Artikel › Peer review
Öppen tillgångFil13 Citeringar (Scopus)30 Nedladdningar (Pure) -
Mathematics and physics at upper secondary school: an analysis of two lectures
Juter, K., Hansson, Ö. & Redfors, A., 2021, Sustainable mathematics education in a digitalized world: Proceedings of MADIF 12, The twelfth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Växjö, January 14–15, 2020. Liljekvist, Y., Björklund, L., Häggström, J., Mattsson, L., Olande, O. & Palmér, H. (red.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), s. 264-264 1 s. (Skrifter från Svensk Förening för MatematikDidaktisk Forskning; nr. 15).Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport › Kapitel i bok › Peer review